Trappe til terrasse med to vanger - relativt bred

Hej godtfolk,

Jeg har lige bygget en hævet terrasse og skal have bygget mig en trappe til den. Og her melder der sig nogle spørgsmål...

Trappen skal ca. være 130 cm dyb og 115 cm høj (bliver til omkring 42 grader tror jeg). Jeg har regnet mig frem til højde og dybde på trin osv. Det kommer ikke til at være 100% indenfor "den gyldne trapperegel", men det gør mig ikke så meget.

Jeg har tænkt mig at have en vange i hver side af trappen, hvor jeg fræser halvt ind til trinnene og herefter skruer ind igennem vangerne til trinnene udefra - det synes jeg vil være en pæn løsning. Alternativt kan jeg selvfølgelig sætte nogle klodser/beslag under hvert trin på indersiden af vangerne. Det er ikke her problemet ligger...

Det jeg er bekymret for er, at afstanden mellem vangerne er alt for stor, så jeg bliver nødt til at have noget støtte imellem vangerne under trinnene. Jeg har følgende træ liggende: 28 x 120 (høvlede terrassebrædder), 95 x 45 (høvlet bjælke) og 145 x 45 (høvlet bjælke).

NU kommer mine spørgsmål (tak fordi du tog dig tid til at læse min lange smøre):
  1. Kan det lade sig gøre at lave trappen i 1,5 meters bredde uden støttevange(r) på midten?Jeg vil gerne have, at trappen er relativt åben og "luftig", så jeg vil helst slippe for for meget på midten.
  2. Kan jeg lave sidevangerne af 145 x 45 og så benytte to stykker 95 x 45 (ikke på højkant) til trin (og slippe for understøtning på midten)?
  3. Hvis der skal mere understøtning på midten, skulle jeg så istedet bruge to alm. terrassebrædder som trin og under hver trin bruge et terrassebrædt vendt på højkant?
  4. Det smukkeste synes jeg ville være to sidevanger med helt enkle trin uden stød, fræset ind i de to sidevanger. Hvad skal der til, hvis spændet er 1,5 meter?

Jeg ved godt, at min tråd blev lidt lang, men jeg håber alligevel, at en af jer kan hjælpe mig videre i mit projekt, så jeg ikke får lavet noget klamp.

På forhånd tak!

:-) Hidsigproppen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan købe færdige vanger hos onkel harald.

 

Indstemte trin i en udendørs trappe er en decideret dårlig løsning!

Og der er nok derfor at den aldrig ses sammesteds.

Men alt kan laves. Hvis vangerne er tilstrækkeligt tykke kan trinnene måske indstemmes i tilstrækkelig dybde!
Hvis trinnene skal fastgøres med skruer skal de være ”enormt ”lange eller alternativt anvendes Larsenbolte!

Men risikoen for at trinnene rives ud af vangerne når trappetrinnet belastes er absolut til stede!
Fordi træ arbejder og ændrer dimension i forhold til fugtindholdet er det næsten umuligt at lave en holdbar samling som den du foreslår!

Trinnene ved 1,5 meters spændvidde skal være noget i retning af 75x150 mm. Hvis der anvendes alm. trykimprægneret fyr!

Selv har jeg en noget lignende trappe, (naturligvis ikke med indstemte trin :o)). Der er anvendt ovennævnte dimension (75x150 mm). Hvor spændvidden er ca. 1 meter er tykkelsen tilstrækkelig, hvor 2 meter er trinnet stærkt gyngende, nærmest trampolinagtigt! :o)
Hej Sitting Bull,

Mange tak for dit gode svar. Jeg var også selv lidt loren ved at indstemme trinnene, og efter din kommentar, er den idé selvfølgelig forkastet...

Jeg har også overvejet stålvanger, da de ikke ses så meget, hvis de placeres som støtter inde under trinnene, men så skal de nok laves på mål, og det er sikkert alt for dyrt...

En anden mulighed, jeg har overvejet, er følgende:

- To vanger (en helt ude i hver side af trappen) af 145x95 høvlet
- Trin af 145x95 (liggende) hvilende på klodser (95x95) fastskruet vangerne
- En 95x45 (på højkant) midt under hvert trin for at afstive det lange spænd fra vange til vange

Tror du umiddelbart, at det vil være en god løsning, eller skulle jeg istedet støtte mig til de mange erfaringer, som folk før mig har gjort sig, og blot bygge fire stk vanger med trekanter på, som brædderne hviler på?


:-)

Hej Uldal,

Jeg har ikke kunnet finde noget på deres hjemmeside...

:-)
Det er nogle hidsige dimensioner i tømmer du er oppe i!!

Hvorfor ikke tre vanger, (måske 45x 145 mm) med klodser og 45 mm trintykkelse?

Og så er der jo trappereglen. 2 stigninger + 1 grund skal give ca 61-63 cm. Trinhøjden ved udendørs trapper bør ikke overstige 16 cm. (Er det vist). Regn selv videre! :o)

Annonce
Hej Sitting Bull,

Jeg tror også, at det bliver det, jeg lander på. Måske fire vanger (50 cm mellem vanger) med trekantklodser i 145x45 og alm. 28x120 terrassebrædder som trin.

Tusind tak for dine gode råd!


:-)
Fint.

Som ekstra bonus får du lige dette link;

http://www.altaner.dk/trappe-galvaniseret.html
Mange tak for hjælpen... :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis