kombi solvarme og jordvarme.

Hej

Jeg har fået fat i et stort vindueparti og en trelags radiator.

Dette havde jeg tænkt mig at sætte op, således at vandet der er i jordvarmeslangerne kommer op gennem radiatoren, som bliver varmet op af solen.

Dette skal styres med en tovejs ventil, som åbnet for vandet i radiatoren når temp er over xx grader og lukker når temp er lav.

Om sommeren skal solvarmen afgive varmen til slangerne således jorden omkring slangerne bliver opvarmet til senere brug. En form for lager. Måske det ikke holder, men blot en sidegevinst.

Når solen varmer vandet op, skal kompressoren ikke arbejde så meget = spare strøm.

Nogle som har prøvet ligende projekt??

Erfaringer søges!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo ikke vand der er i slangerne i jordvarmeanlæg men kølemidel.....

   elektriker fra jævnstrømmens tid
i teorien fin nok, men nok tvivlsomt hvor mange timer ialt om vinteren hvor den kommer til at kunne yde noget der batter. men måske meget godt om foråret hvor solen begynder at få magt og jorden stadig er meget kold.

Nogen har brugt noget lign, med en ispind og jordvarme i kombi. nu skriver du 3 lags radiator, til solvarme er det bedre den er 1 lag og med større flade, solen kan ikke skinne igennem de andre lag

Jeg læste dog noget engang med at "brinen" ikke måtte blive for varm da den kunne blive brandbar eller selvantænde eller noget i den stil, det er muligvis nogen gamle anlæg med en anden væske, det er ihvertfald en del år siden jeg læste det. læste lige på en side nu hvor der stod at brinen består af vand og en slags frostvæske, og det lyder ikke umiddelbart som noget der kan brænde
som du vil, vand med sprit
Pizzabager: Jeg har også hørt lidt om det med at brinen ikke må blive for varm. I mit tilfælde er det en blanding af sprit og vand, men det kan jo bare skiftes til alm kølervæske, ligesom i en bil.
Fordelen ved vand/sprit, er at det er tyndere og pumpen har lettere ved at trække det = lidt mindre el-forbrug

Den 3-lags radiator bliver bygget ind i vinduespartiet, så lidt varme vil den modtage. Det var kun fordi den var gratis ;-)
Vand med sprit ja det er nok rigtigt. man må vist ikke bruge glykol mere det har vist noget været brugt før, men det er noget med forurening hvis slangen skulle gå læk eller graves over.

den ser fin ud je_ns. Prisen er godt 12000 kr. plus moms, så ikke en billig løsning.

Selve styringen er genial. Jeg havde dog tænkt mig en lidt mere simpel måde.

En ny udfordring er om cirkulationspumpen til varmekredsen kører konstant? Det kan jeg ikke forestille mig, hvorfor vandet i radiatoren i værste fald vil begynde at koge og jeg får ikke varmet jorden op.

måske den kan kodes til at køre konstant, eller skal der en pumpe mere på og det tærer jo på besparelsen


Vedr. vand og sprit vs. glykol, så kan jeg godt se det ikke er godt hvis glykol kommer ud i jorden. Måske der findes en mere miljøvenlig væske, som kan tåle høje og lave temperaturer
Skrevet af hansi hunt på 07 sep 2012 16:10
den ser fin ud je_ns. Prisen er godt 12000 kr. plus moms, så ikke en billig løsning.

Selve styringen er genial. Jeg havde dog tænkt mig en lidt mere simpel måde.

En ny udfordring er om cirkulationspumpen til varmekredsen kører konstant? Det kan jeg ikke forestille mig, hvorfor vandet i radiatoren i værste fald vil begynde at koge og jeg får ikke varmet jorden op.

måske den kan kodes til at køre konstant, eller skal der en pumpe mere på og det tærer jo på besparelsen



Det var også bare ment som en inspiration

Umidelbart burde en cirkulationspumpe, være termostatstyret, så kan holde solfangeren på e rimelig temperatur.

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis