Halogenstifter.

Jeg kan bare ikke blive klog på hvor økonomiske de dimser er, hvis de er.
 Der er jo mange smarte lamper med disse stifter, men vil jo helst sparepærerog/eller LED.

Sniffer  
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stift pære er langt fra de mest energirgitige at vælge.

Du kan dog sagtens få diode pære til disse stift pære, men hvor gode de er ved jeg ikke, eneste jeg ved er at hvis der er en elektronisk transformer foran skal den udskiftes til en jernkerne transformer for at det virker

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Skrevet af bouzen på 06 sep 2012 18:35


Du kan dog sagtens få diode pære til disse stift pære, men hvor gode de er ved jeg ikke, eneste jeg ved er at hvis der er en elektronisk transformer foran skal den udskiftes til en jernkerne transformer for at det virker
Er det ikke noget sludder ?

Jeg har lige sat 8 stk 12V/3W dæmpbare LED op i loftet - med en elektronisk transformer og lysdæmper foran - virker fortrinligt

Det er så typen med en enkelt LED - ved ikke om stifttypen med SMD-LED er anderledes.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Men det er rigtigt at elektroniske trafoer skal have en vis minimumsbelastning - typisk ca. 20 W - så den kan ikke bruges hvis der kun er 2 LED - denne begrænsning har en jernkernetrafo ikke.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg vil også gerne have udskiftet vores 5x20W halogenstifter i en lampe i stuen med led, men tvivler på det vil virke, og vi har lysdæmper på, og jeg har endu ikke fundet nogen der virker med lysdæmper
Annonce
Hvordan kan man afgøre om man har jernkerne- eller elektronisk forstærker?

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 07 sep 2012 06:56
Hvordan kan man afgøre om man har jernkerne- eller elektronisk forstærker?


Det er ikke en forstærker - men en trafo.
Og det står på den om det er jernkerne eller elektronisk - den med jernkerne er væsentligt tungere

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg har lige sat 8 stk 12V/3W dæmpbare LED op i loftet - med en elektronisk transformer og lysdæmper foran - virker fortrinligt

Det er så typen med en enkelt LED - ved ikke om stifttypen med SMD-LED er anderledes.

Hej

Jeg er på jagt efter noget sådant - dog til brug under udhæng på terrassen. Kan jeg lokke dig til at være mere specifik om hvad det er for noget "grej" jeg skal have fat i ?

M.v.h.

Skrevet af jjepsen på 07 sep 2012 09:36
Jeg har lige sat 8 stk 12V/3W dæmpbare LED op i loftet - med en elektronisk transformer og lysdæmper foran - virker fortrinligt

Det er så typen med en enkelt LED - ved ikke om stifttypen med SMD-LED er anderledes.

Hej

Jeg er på jagt efter noget sådant - dog til brug under udhæng på terrassen. Kan jeg lokke dig til at være mere specifik om hvad det er for noget "grej" jeg skal have fat i ?

M.v.h.


Lysdæmperen skal være af typen, der kan bruges til glødelamper og elektroniske trafoer - jeg har brugt en LK drejelysdæmper til kr. 235,- i Bauhaus.

Elektronisk trafo - bare en lille en - min fulgte med indbygningsspottene - der var 2 og jeg brugte kun den ene fordi effekten er så meget lavere end halogen. Den har en minimumsbelastning på 20W.

Dæmpbare LED - 3 W - MR11 - det er denne jeg har købt : http://mrperfect.dk/mr16/228-mr11-gu4-sokkel-varm-hvid-1-led-spot-35mm-3w-12v-daempbar-200-lumen.html

De har også en med MR16 : http://mrperfect.dk/mr16/54-mr16-varm-hvid-3-led-spot-3w-12v-daempbar-240-lumen.html

Har spurgt til Ra værdi før køb og den er Ra=85 - det er OK.

Som indbygningsspot købte jeg disse, men der kan sagtens findes andre :

http://ligo.dk/vare/Indbygningsspot...88750.html

Mine var incl. halogenpærer, som jeg kasserede og udskiftede til LED.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det kan være en jungle at finde den rigtige LED pære man ønsker at udskifte sin nuværende halogen/glødepære ud med.

Jeg anbefaler altid mine kunder at investere i et kendt brand, såsom Osram eller Philips, da man er sikker på at få hvad man betaler for.

Vil man investere i Kina pærer for at spare lidt penge, er det vigtigt at gøre op med sig selv om man tør stole på at de oplysninger butikken skriver.

F.eks. sælger mange butikker Kina LED pærer til 60-100 kr. og lover at de har en levetid på op imod 50.000 timer. Det er sikkert også rigtigt, men hvad de ikke oplyser er hvor meget lysudbytte der er tilbage. Jeg vil æde min gamle hat på at tager man en ny billig Kina pære, og sætter op sammen med nogen der har brændt i 500 timer er der en verden til forskel på lysudbyttet.

Derfor bør man altid spørge indtil hvilken L70 værdi pæren har, som betyder hvor mange timer pæren kan brænde før lysudbyttet er under 70%. Philips og Osram ligger omkring 25.000-45.000 timer.

Enhver seriøs LED forhandler har test rapporter på sine produkter, så det er måske en ide at spørge efter disse rapporter før man investere sine penge i LED og dermed ikke blive skuffet over sine nye pærer.

www.elux.dk - professionel leverandør af LED lys og LED pærer.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis