Hej.
Jeg har en ældre mondeo 1.8 fra 94 med nogle små problemer hvor jeg ikke er helt sikker på hvad årsagen er.
I længere tid har den haft problemer med at trække når motoren er kold, den virker til at blive kvalt. Helt slemt blev det da jeg skifede luft filteret. Også, uanset varm eller kold, hakker den når jeg køre med omkring 3500 omdrejninger og den dør helt ud hvis jeg køre den helt op i omdrejninger, f.eks. ved en overhalning, hvor den helt stopper med at trække.
I går forsøgte jeg at koble luftmængde måleren fra, hvilket gav et positivt resultat. Bilen trækker igen, både når den er kold men også når den kommer op i omdrejninger. Den hakker hellere ikke ved stille kørsel omkring de 3500 omdrejninger. Den mistede en smugle bundtræk ved det, men jeg havde også forventet en eller flere negative resultater ved at koble den fra.
Er det måleren selv der er problemer med her, eller? Taget i betragning af at der er forskel på at have den slået til eller fra, betyder da ihvertfald at der er liv i den.
Jeg har forsøgt at have batteriet slået fra for at resette computeren, men er ikke sikker på om den har en form for vedvarende hukommelse der forhindre tab af data hvis strømmen bliver slået fra. Set ud fra at et nyt luft filter forværede problemet, kunne det tænkes at bilen køre med et nødprogram slået til.