Kahytsloft tapetseret med glasvæv og grovpuds skal væk!

I min nyindkøbte Carter 30 sejlbåd fra 1975, er der i loftet opsat groft glasfibervæv og derefter smurt 'rustik'-filler på, så loftet fremstår som en ekstremt groftpudset væg fra en pizza-restuarant fra 80'erne.

Det er jeg ikke så vild med, da man river sig voldsomt hver gang man støder ind i loftet.

Glasfibervævet er sat på som tapet. Jeg går ikke ud fra, at man kan få det af?

Så er det bedste ikke at slibe grovpudsen ned og spartle glasfibervævet op, så man får en jævn finish at male på?

Hvilken spartelmasse egner sig til dette?

Venlig hilsen Sælbyggårn

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den glasvæv er limet op med vævlim kan du godt få det fjernet med en skarp spartel, det er bedst at du fjerner det helt, for ellers kan du recikere at det om et par år begynder at gå fra når limen får fugt.
Ok, jeg var lidt bange for at komme til at ødelægge glasfiberen under vævet, hvis jeg gik for hårdt til værks. Tror du ikke man kan opbløde det først?

Lægger et billede af, hvordan det ser ud.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Uden at være sikker på om det kan lade sig gøre på din båd - men på vægge i huse ville man jo nok dampe det og samtidig bruge spartlen.Tror du kan leje en "tapetdamper" rimelig billig hos din lokale farvehandler.
Selvfølgelig ! Hvis du bruger en større lufthammer
Men med damp og en god spartel skulle der ikke være problemer i det.
Hvis glasvævet sidder fast over det hele,  vil jeg da anbefale dig, at forsøge at slibe det jævnt, med en excentersliber eller lignende. Og efterfølgende spartle det med en velegnet spartel, eller bare male det hvis overfladen fremstår ensartet efter slibningen.
Jeg ved ikke hvilken startelmasse der vil være velegnet, polesterspartel vil være ok, men er besværligt at slibe efterfølgende, og det er noget giftigt stads, at bruge "indendørs".
Måske vil spartelmasse til vådrum kunne gøre det, mn det har jeg ingen erfaring med.


Men ellers så prøv om glasfilten er til at rykke af, det er jo ikke til at vide hviken lim der er brugt, ivæste fald er det sat op i polyester, eller andet genstridigt stads.

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg kommer sandsynligvis jo nok ind til den rene glasfiber inden under.

Har I nogen ideer til, hvordan man laver et pænt loft oven på glasfiberen?
Det er jo smag og behag, du kan slibe og male, eller klæbe speciel belædning på, som du kan finde i bådudstyrs forretninger.
Eller lime træ på, hvis du ikke synes der går for meget cigarkasse i det så

Det lyder ikke som om du vil forsøge, at shine det gamel glasvæv op ?

mvh jens
Du skal sørge for at dit kahyts loft er lyst, der bliver meget mørkt i en kahyt  hvis du eks. limer mahonig eller teak krydsfiner der op.
Jo, min første plan var at slibe det gamle loft ned og så spartle det. Men så ville jeg lige undersøge, hvor omfattende det ville være at komme til bunds i det og starte forfra. Tror jeg vil lave et forsøgsområde, hvor jeg sliber ned og spartler op.

Der er et blødt punkt i loftet på ca. 10 x 15 cm, hvor loftet giver efter 4-5 mm, når man trykker. Resten af loftet er sten hårdt.
Mon ikke der er sluppet fugt ind mellem de to lag?

Det må være ret gammelt, for båden har stået indendørs i opvarmet hal de sidste 3 år.

Ja, håndværker, det skal helt klart være hvidt,
Hvis ellers det sidder godt fast ville jeg lime noget 3,0 mm skumvinyl i off-white oven på.Det fås til omkring 130,- / pr. m². Efter billedet at dømme tror jeg du kan lime det direkte på og skumvinyl har også den fordel at det hindre kondens.
Jeg har selv limet det op for en 6 år siden og eneste problem er at man enten skal have en makker til at hjælpe eller være blæksprutte.
Husk at have en malerruller til at glatte / trykke det fast !
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også