LK FUGA indsats afbryder 1-pol vejledning ønskes...

Emnet er "LK FUGA indsats afbryder 1-pol" som jeg egentlig er lidt usikker på, hvordan man installerer. På bagsiden er der 8 huller til montering men ingen egentlig vejledning om hvad der er N-L-Jord og det brude være ganske simpelt og så alligevel ikke.


Jeg har et tre-ledet kabel (strømførende), der går ind i FUGA'en og ud et tre-ledet kabel, der går til en lampe - MEN, hvordan skal disse kabler (ledninger) monteres?


/PP
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med forbehold for at jeg ikke ved hvordan de andre ender af kablet er forbundet, og hvilke farver ledninger, der er i dit kabel:

Grøn/gul (jord) samles med muffe
Blå (nul) samles med muffe
Brun føres gennem afbryderen. Der burde kun være 4 huller i din afbryder (ved mindre det er en krydsnings- eller korrespondance-afbryder). De 4 huller er forbundet parvis 2 og 2. I klemmen med den røde "knap" sættes brun fra strømførende kabel, og i den anden gruppe sættes brun til lampe.
Det er vel egentlig nok det, der har forvirret mig - altså, at jeg har fået fat i en med krydsnings- eller korespondance.

Men ok jeg læser dit svar som, at BRUN vil være den eneste der skal føres igennem afbryderen. Både BLÅ og JORD skal muffes (udenom afbryderen).

Jeg tror, at jeg vil finde en ny afbryder, der ikke er kryds-/korr. til dette formål da der ikke er nogen (for mig) fornuftige anvisninge på denne model.

Mange tak for den hjælpe du har været i stand til at giove mig.

/PP
Du kan godt bruge den selvom det er en er en korrespondance eller krydsningsafbryder.
Lig evt. et billede op af den, så vi kan se, hvad det er du har.

Men dybest set skal afbryderen sørge for at bryde fasen. Da fasen og mellemledningen er det eneste, der skal forbindes til afbrydren, kan du sådanset bare prøve at forbinde de to ledninger i afbryderen indtil det virker. Så længe du ikke forbinder nul til afbryderen samtidig med fasen, sker der ikke noget ved, at den ikke er forbundet korrekt (ud over at lampen lyser hele tiden/aldrig).
Hvis der er sorte ledning som er sløjfet på bagsiden og der er 4 sorte klemmer er det en krydsning

Er den der imod bygget med 2 sorte 1 rød og ingen ledninger på bagsiden, en tryk er det en korrespondance.

Er den bygget som korrenspondance men med 2 tryk er det en krone (uinterresant her )

Er den bygget med 1 rød og en sort er det en 1pol afbryder og det er hvad du skal bruge, men du kan sagtens få det til at virke med de andre også. Men så kan du ihvertfald kender forskel på den

Krydsning kan jeg ikke lige sige hvordan den skal tilsluttes så den virker som en 1-pol
Ved korrespondance skal du have tilgangens brune ledning i rød og den anden brune i den øverst mener jeg for at den er tændt når den er trykket ned. (Hæng mig ikke op på den hvis jeg tager fejl, kan godt være den nederst som er gældende, men lige meget hvad du vælger virker det bare om kontatkten vil ligne den er vendt forkert)

wwww.elbogen.dk - Din El guide
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis