Tag på udestue



Vi har en udestue som er bygget i 1984, nu er et par af tagruderne punkteret, og alumanden siger at det er meget vanskeligt at udskifte dem uden at ændre hele konstruktionen.

Taget er bygget som en ramme med spær af 50x50 alurør, tagfladen er ca. 3x9 m.

Se min skitse af konstruktionen.
De 14 termoruder ligger på fugebånd ovenpå alurørene.
Ruderne er ca. 60x300 cm
De er fastholdt ved at man har skruet lister af vandfast krydsfiner ned i rørene, krydsfineren er afdækket med en alukapsel og topforseglet
Krydsfineren er selvfølgelig rådden så der skal findes en bedre løsning.

Det store problem er at konstruktionen er for svag, spærene har en nedbøjning på midten på ca 2 cm, og ved udskiftning af ruderne skal der bruges sikkerhedsglas som er tungere end de nuværende ruder.

En komplet udskiftning af taget er tilbudt til ca. 120.000 kr, og det er ikke indenfor vort budget, så jeg tænker i alternative løsninger.

Kan man forstærke de eksisterende spær?

Kan man bruge et andet tagmateriale?

Hvad vil det betyde for vintertemperaturen i rummet hvis man skifter til enkeltlagsglas? nu er der sjlædent under 0 gr. (sammenbygget med hus på 3 sider, vinduer mod stue)

Der er skyggegardin indenfor, det er altid trukket ned, undtagen hvis jeg en aften sidder og ser på tordenvejr, den mulighed er ikke et ufravigeligt krav.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
akselj

Vær glad for dit/jeres udestue tag har holdt så længe.

Konstruktionen synes jeg er en smule klejn et 50 x 50 mm firk. allu rør med et spænd på ca 3m.

Du kan måske lave dit tag i plast evt.termo der findes mange muligheder, men så mister du nok den gode udsigt i tordenvejr, for helt klart bliver det næppe.

Du kunne bruge et kraftigt stål T profil, evt. i galvaniseret ta' en snak med smeden han/hun ved sikkert hvilken størrelse du skal/bør bruge, men du kommer nok ikke uden om en form for lægte vinkelret på spærrene til at fastgøre dit nye tag i.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tagfladen er svejset op af 50x50 alurør, det ligner en stige.

Alumanden har også tilbudt en reparation hvor han monterer nogle aluprofiler på rammen som glassene kan fastgøres med, jeg ved ikke hvordan de ser ud, men så kan der ikke monteres sikkerhedsglas som er et krav. Han mener også at der er stor risiko for at andre ruder punkterer når der bliver rørt ved dem.
Enkeltglas er den sikre vej til kondens i stride stømme!

Derimod må det være ret let at forstærke de eksisterende aluprofiler, (som iøvrigt må have været for svage fra starten).

Der må kunne laves noget med en sammenskruning af et nyt profil op under de gamle. (Hvis det var træ kunne du blot skrue en regle/spær direkte op i det eksisterende! Dog skal der ske en opretning så nedbøjningen kun bliver 4-6 mm.

Hvordan er de eksisterende profiler understøttet i enderne? Og hvad er taghældningen?
Tak for svarene.

Ingen tvivl om at konstruktionen er for svag, men den har da holdt næsten 30 år.

Tagfladen hviler i toppen på en limtræsrem, og i bunden på en frontramme med 40x40 RHS rørlodret og en toprem af 40x120 RHS, ovenpå denne er skruet en trekantet træprofil.

Taghældningen er 30 gr.

Jeg har set på Termoflex plader af polycarbonat, Deigaard plast forhandler dem, jeg kører ud til dem i morgen og får en snak. De plader er meget lettere end glas, og så flexible at de kan tilpasses til nedbøjningen.
Jeg tror at det vil være rimeligt simpelt at forstærke de aluspær.
En alu-tømrer vil vide hvordan!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis