Nænsom rensning af ældre oliemaleri?

Jeg har et lille ældre oliebillede, der har hængt i mindst 50 år i et ryger-hjem, så det trænger til at blive renset af. Da billedet i sig selv er ret mørkt (et still-leben med frugt), er jeg egentlig i tvivl om, hvordan det burde se ud..!

Nu har jeg ikke lyst til at rense med opvaskemiddel, der jo er glimrende til at fjerne maling med, men jeg har et sted læst, at man kan bruge kærnemælk og vatpinde. Da billedet er ret lille, er det overkommeligt.
Men er metoden korrekt?

Skal jeg bagefter give det en let omgang linolie (med malemiddel i)- eller er det dumt?
Det er lidt blankt i overfladen, og det er faktisk fra dengang man verniserede billeder (og gik til vernissage), selvom det nok er malet med terpentin.

Det er ikke signeret, udover min mor på bagsiden af blindrammen har skrevet
I. Munk-Olsen, men det er nok sket, da hun var noget dement, og hendes hukommelse ikke var helt til at stole på.
Det har sikkert kun affektionsværdi- for mig og mine søskende. Så derfor vil det være noget ærgerligt at ødelægge det. En prof konservator overstiger formentlig mine midler.

På forhånd tak.

Mvh
Pinny
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej du må ikke bruge noget der indeholder sulfo, som opvaskemiddel gør. Jeg ved at på musæer sidder de og renser med spyt på en vatpind. Men prøv i et hjørne med en tynd opløsning af sæbespåne vand, sæbespåner indeholder lanolin der ikke vil skade olien i maleriet. Du skal bruge en blød pensel endelig ikke for stor og ikke noget med at skrubbe, "skyl efter med rent koldt vand på pensel.
Du kan give bagsiden, altså lærredt en fortyndet lindolie med zegativ.
Ahr, nu renser de nok ikke med spyt, men jeg fandt da en meget lang beskrivelse omkring billedrestaurering, der indbefattede ammoniakvand, og andre interessante måder at få luft i næsen på...

Nu kan jeg ikke engang selv tåle terpentin (gik derfor over til selv at male med linolie og siccativ) medmindre jeg står ude, så det der- er vist for de proffe.

Men så vil jeg da prøve med sæbespåner, det har jeg da i huset, da jeg bruger det til afvaskning af malet træværk. Du skriver tynd opløsning, hvor tynd er det?

Mvh
Pinny
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
En strøget spiseske til 1 liter vand, husk at det kun må være lunkent / stue temperatur.
Okay!
Tak!

Mvh
Pinny
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også