Sikkerhedsventil på varmtvandsbeholder

Jeg er igang med at renovere 1. salen i vores hus og deroppe har den tidligere ejer fået installeret en varmtvandsbeholder i sin tid. Den er max. 10 år gammel og ser ud som ny. Da vi købte huset for 3 år siden var der angivet en K3 på tilstandsrapporten, da sikkerhedsventilen går i en spand. 

Jeg kan se rundt omkring at flere skriver at dette er en gængs løsning, når et afløb ikke lige er i nærheden. Jeg talte oveni købet med en mand fra den lokale fjernvarmeforening om sagen, da vi overvejer at bytte beholderen ud med en veksler og han sagde ordret at det jo bare var en lille ting at ventilen løber i en spand. 
Samtidig nævner han at de officielt ikke anbefaler vekslere, da de ikke kan garantere tryk nok på spidsbeslastningstidspunkter, morgen og aften. Derimod anbefaler de faktisk beholderne helt officielt.

Vi har overvejet udskiftning dels for at fjerne den K3 ifm. sikkerhedsventilen i en spand, men også for at spare lidt plads i soveværelset.
Efter evaluering med fruen er vi dog blevet enige om at så ny en beholder som vi har siddende og som intet fejler, vil være tosset at ofre adskillige tusinde kroner på at udskifte med en veksler, som hurtigt løber i 5-6000,-, bare for at spare en lille kvadratmeter i soveværelset. 

Det eneste springende punkt er så som følger:
Kan vi risikere at alt indholdet i beholderen kan rende ud hvis der opstår overtryk ifm. opvarmning eller lign. og vandet bare løber direkte "igennem" beholderen og ud i spanden og derefter på gulvet?
Eller er det altid kun mindre mængder der kan samle sig i spanden (som i øvrigt altid har været knastør) og vi derfor bare skal kigge til den en gang imellem som hidtil??

På forhånd tak!
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tja, at det er en k3 er i orden.
For det er lidt skidt at den ikke er ført til afløb, lige præcis af den grund du selv er inde på. Nemlig hvis overtryksventilen åbner, fordi den er defekt, eller fordi termostaten i din vvb går i stykker så den ikke slukker bliver alt vandet varmet op og det udvider sig, for at resten af sin installation ikke skal tage skade skal det ud igennem overtryksventilen.

da du nu siger at spanden alt har/er tør kunne det tyde på at der ikke er /eller at kontraventilen er defekt.

jeg ved ikke om det er lovligt, men det var måske en mulighed at sætte en overtryks ventil i nærheden af et afløb i stue etagen som har et mindre åbningstryk end den på 1 sal...
Men vil mene det er besværet værd at få kontrolleret om overtryksventilen er kalket til. Det hindrer naturligvis den drøvler, men overtryk er heller ikke lige sagen.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis