Efterisolering af gavl uden udhæng

Hej,

Jeg går og pønser på at beklæde mit hus og tilhørende skur med træ, for samtidig at få efterisoleret med 50 mm.

Grunden til at jeg kun vælger 50 mm er, at der er udvendig stuk på huset, og samtidig et lille udhæng, så det kommer til at passe fornuftigt sammen. Åbningerne i huset bliver heller ikke så dybe.

...men i gavlene er der slet ikke noget udhæng. Jeg aner faktisk ikke, om hvordan man kan gøre det, så det bliver en holdbar løsning. Spørgsmålet lyder, om følgende er korrekt:

1) Monterer skelettet til beklædningen.

2) Løsner, og fjerner, den yderste række teglsten.

3) Lægger en rustfri metal-hjørne-profil, f.eks. 100 x 100 mm, og som derved dækker hele hjørnet

4) Lægger en ekstra række teglsten, inden jeg afslutter med de teglsten, som jeg startede med at fjerne.

På forhånd tusind tak!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt svært at gennemskue din ide når du ikke fortæller mere om dit hus.

Hvad type er det, (faldefærdig rønne eller muremestervilla :o)), hvor gammelt osv.

Og hvis huset ikke er (hul)mursisoleret i forvejen er 50 mm jo en kæmpe gevinst. Men osse en uforholdsmæssig dyr løsning fordi prisen på vindafdækning + beklædning er stort set den samme uanset isoleringslagets tykkelse.

Og så er det spørgsmålet om du skal forsøge at bevare stukken - i kombination med en bræddebeklædning! Det kan nemt blive noget stilforvirret fusk. Bræddebeklædning signalerer iøvrigt "træhus" - hvilket kan have negativ indflydelse på prisen.
Tak for dit indlæg...

Huset er en gammel skole (i 50'- 60'erne) men blev opført i 1890. Det er blevet kalket flere gange, men mange steder er muren i ret dårlig stand (frostskader), heriblandt en større sætningsskade. Dette gør, at muren skal have en større reparation - helst inden vinteren træder i kraft

Med flere tilbygninger i træ, og med det for øje, at få en helhed i huset, overvejer jeg som skrevet en efterisolering, med træbeklædning. Samtidig vil jeg så reparere frostskaderne ved att udskifte stenene uden at kalke og male hele huset.

Huset er hulmursisoleret, på nær i den ene gavl (var ikke muligt).

Stukken på huset er kun små 10 cm bred, og jeg vil dermed få den dækket ind, men der er ikke nok udhæng til at få f.eks. 100 mm på.
Tja.
Det er dig der afgør hvad der dur! :o)

Men dit oprindelige spørgsmål kan jeg ikke svare på. For jeg forstår ikke ganske konstruktionens opbygning.
(Kun at det må være noget med en fremspringende muret frise eller no'ed!)
Billeder ville være godt!

Her er et billede af min gavl. Samtidig kan du se det lille udhæng på facaden - med stukken.

Meget bedre!

Men en svær een - alligevel.

Hvis jeg nu påstår at den arkitektoniske værdi er beskeden? :o)

Så kunne du smække 10-15 cm isolering på den gavl. og afslutte med en slags kam 5-10 cm over de eksisterende tagsten. Kammen kunne inddækkes med zink, måske en zinkkapsel af en slags!
Løsningen kendes fra tegltage med udhæng i gavlen hvor der dækkes af med en liste/bræt ind over den yderste tagstensrække!

I facaden ville jeg nok køre beklædningen helt op i nærheden af tagrenden. Og så lave en inddækning under tagrenden. Men din løsning med at afslutte under frisen kan naturligvis osse bruges. Men en form for inddækning der indfræses i murværket er nødvendig!

Der skal nok være mange andre løsninger.
Og derfor osse arkitektoniske muligheder! For du kommer ikke udenom at en træbeklædning vil ændre husets udseende radikalt - ganske uanset hvordan du vender brædderne! :o)
Annonce

Tak for dit indlæg...

Jeg kan godt se, at en kamtakket gavl vil være en god løsning... og faktisk rimelig enkel, i fald at jeg har forstået dit svar rigtigt. Er det noget a'la sådan du foreslår? (måske lidt primitiv tegning men aligevel )



Ja, sådan kan det osse gøres!

Men den tagsten du har liggende ovenpå træskellet og zink er helt unødvendig!

I princippet skal det blot være et bredt brædt der dækker ind over tagstenene! Hvor brættet er så afdækkes med en zinkkapsel/-inddækning.

Som her:

http://dax2.files.wordpress.com/2011/11/b11116-tag-nord-modryg-am-0352.jpg
http://www.google.dk/imgres?q=tagsten+gavl&um=1&hl=da&sa=N&biw=907&bih=439&tbm=isch&tbnid=YfSs0IEXZ9Qq5M:&imgrefurl=http://www.koludabyg.dk/tagrenovering-i-gentofte&imgurl=http://www.koludabyg.dk/Files/bfj/jxn/current_jxm.jpg&w=653&h=490&ei=OrNHUOyUFdDNswaMvYHgDg&zoom=1

Eller ovenstående.

Men løsningen kompliceres en kende af at dit tag har svej!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også