Fronius Invertere, IG Plus 60 V-2 eller 70 V-2?

Kære LDS'ere!

Jeg overvejer at anskaffe mig et solcelleanlæg på 7,2kWp. Jeg har indhentet flere tilbud, hvoraf ca halvdelen kører med en Fronius IG Plus 60 V-2 inverter og den anden halvdel benytter en 70 V-2.

Som jeg kan se, er den eneste forskel, at 70 V-2'eren har en max produktion på 6,5kW og 60 V-2'eren en max produktion på 6kW.

Flere steder skrives at 70'eren er begrænset til 6kW.

70'eren er ca. 1500,- dyrere end 60'eren.

Så kommer det: Vinder jeg noget ved at vælge den lidt større 70'er, eller er det spild af penge, idet jeg troede at inverteren skulle være begrænset til kun at lægge 6kW ud på nettet ???

Klog Jer, please

De bedste hilsener,

Jakob

Der er altid plads til endnu en motor eller gammel maskine mere, inde i værkstedet..
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil ind under nettomåler-ordningen,, så er 6kW grænsen.
Hans

 

Vær opmærksom på at nogle af Fronius modellerne kun har en MPP tracker. Derfor skal alle strenge have lige mange paneler og ens hældning og skygge forhold.
Jeg fravalgte Fronious inverteren idet den ikke har ret høj indgangs spænding så mine 34 paneler skulle deles i 3 strenge for ikke at overskride max tomgangsspænding.
3 går ikke op i 34.
I stedet fik jeg Steca 8KW neddroslet til 6 kw. Den har også kun 1 MPP tracker så her skal strengene også være ens. I mit tilfælde gik det op med 2x 17 paneler uden at overskride tomgangsspændingen.
Danfoss 6 Kw har 2 MPP trackere men kræver specielt type B HFI relæ til 2500- 4000 Kr for lovlig installation.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis