Kontakt på VVS arbejde, men håndv. udebliver - hvad gør man?

Hej med jer

Jeg besluttede for nogle uger siden at udskifte alle vandrør i villaen, og indhentede lidt forskellige tilbud på opgaven - hvorefter jeg accepterede det ene. De gik også hurtigt i gang med at tage alt ned, men efter det udeblev de først en hel uge, og derefter har det været meget blandet hvornår de er dukket op, og hvor jeg blev lovet at det ville tage 5-6 dage, har det nu pt. varet 3 uger, og det er langt fra tæt på at være færdigt.

Der står i det accepterede tilbud "jeg vil tro at opgaven kan udføres på 5-6 dage" og "Det varme vand må forventes at være ude af drift 2 dage" - det eneste varme vand vi har haft er een hane i kælderen, fra en varmer jeg selv har installeret.

Det hele gøres yderligere værre af at jeg udlejer kælderen de arbejder i, så min lejer er ved at være træt af at bo i bygge-svineri og ikke have vand i køkkenet.

Hverken ham jeg har skrevet kontrakten med, eller håndværkerne, svarer på opkald og beskeder, og jeg har hørt fra håndværkerne at arbejdstider osv. slet ikke var aftalt med dem fra start - de blev bare sat i gang uden at have aftalt de ting der stod i tilbudet.

Jeg har betalt halvdelen, og de er formentlig halvvejs - men pointen er bare at jeg vil have dem hurtigt færdigt - deres værktøj og materialer ligger stadig i kælderen så jeg tror de har intentioner om at færdiggøre det - det går bare alt for langsomt!

Hvad kan jeg gøre, og hvad må jeg gøre? - hvis jeg hyrer en anden til at lave det færdigt kan han vel hævde at de stadig skal have deres betaling eller hvordan?

Jeg ser frem til at høre fra nogen der ved noget om det, da jeg er temmelig desperat efterhånden ...

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er desværre et trick som mange danske håndværkere af forskellig slags benytter sig af. Kunden er gået i fælden og de kan gøre som de vil. Det er vigtigt man får indført i kontrakten hvornår arbejdet skal være færdigt og hvad det koster i modsat fald.
Da du har betalt halvdelen vil jeg råde dig til at meddele vvs håndværkeren at han kan afhente sit værktøj ude ved vejen og arbejdet bliver udført af anden håndværker hvis han ikke færdiggør arbejdet inden for en vis tidsfrist.
Du sidder vist i saksen.

Fordi du har accepteret et tilbud. Og har en kontrakt som din VVS-entreprenør jo faktisk overholder!

Der er nok ikke andet at gøre end at forsøge at "råbe højt"

Og så huske næste gang at indhente referencer og anbefalinger.
Og så måske vælge et firma der har kapacitet til at modtage telefonopkald! :o)
Så uanset hvad - om de så ikke kommer mere de næste 3 måneder - så kan de stadig kræve fuld betaling hvis jeg hyrer nogle andre til det, fordi at de ikke har brudt kontrakten?
"jeg vil tro at opgaven kan udføres på 5-6 dage" og "Det varme vand må forventes at være ude af drift 2 dage"

Det er noget vævene skrevet, for det første står der jeg vil tro, og ikke at arbejdet udføres inden for 5-6 sammenhængende arbejdsdage, ligeledes står der må forventes at være af drift 2 dage, der skulle have stået max. 2 dage, så havde du nemmere ved at hænge dine håndværkere op på   noget, som det er skrevet der er der faktisk frit slag.

Forsøg at få kontakt med manden, hjælper det ikke, så besøg ham på adressen, giv ham en skriftligt en frist for færdiggørelse, som han selvfølgelig skal underskrive, skriv i denne at overskridelse af fristen, medfører øjeblikkelig ophør af indgået kontrakt, og holder han ikke dette, så få nogle andre til at overtage projektet.
Men hvad skulle hans motivation være for at underskrive et papir - som alene har til formål at stille ham dårligere? - det vil han da helt sikkert nægte med en undskyldning om at de nok skal få det lavet snart ...
Annonce
Hvis tilbudet er givet på en standard blanket fra din VVS-entreprenørs brancheorganisation, TEKNIQ ???, så står der osse hvad kosekvenserne er såfremt betingelserne ikke overholdes!

Prøv evt osse at kontakte TEKNIQ for at høre deres mening!
Skrevet af Morten2k på 04 sep 2012 09:58
Men hvad skulle hans motivation være for at underskrive et papir - som alene har til formål at stille ham dårligere? - det vil han da helt sikkert nægte med en undskyldning om at de nok skal få det lavet snart ...

Ja, det er jo altid nemmer at få underskrevet noget når en håndværker vil have arbejde, når arbejdet først er i gang sat, er det  selvfølgelig ikke nemt.
Det er desværre bare skriftligt på brevpapir - ikke efter nogen skabelon. Sidste udvikling er dog at jeg henvendte mig til byggetilbud.dk som jeg oprindeligt fik formidlingen igennem, og det har gjort at han har kontaktet mig - med besked om at de skulle bruge flere penge. Jeg har aftalt at han kommer i aften og får udbetalt nogle flere penge - mod en skriftlig aftale om at arbejdet er færdigt på fredag. Så håber jeg sku han dukker op!

Jeg tænker at skrive på dokumentet at der forekommer en dagsbøder på 500,- pr. dag vi går over tid, men er der andet jeg bør huske?
Skrevet af Morten2k på 04 sep 2012 12:01
Det er desværre bare skriftligt på brevpapir - ikke efter nogen skabelon. Sidste udvikling er dog at jeg henvendte mig til byggetilbud.dk som jeg oprindeligt fik formidlingen igennem, og det har gjort at han har kontaktet mig - med besked om at de skulle bruge flere penge. Jeg har aftalt at han kommer i aften og får udbetalt nogle flere penge - mod en skriftlig aftale om at arbejdet er færdigt på fredag. Så håber jeg sku han dukker op!

Jeg tænker at skrive på dokumentet at der forekommer en dagsbøder på 500,- pr. dag vi går over tid, men er der andet jeg bør huske?


Synes det lyder lidt suspekt. Det leder da straks mine tanker hen på at det en en mester der kører med røven i vandskorpen og ikke længere har kredit hvor han køber ind, hvis han han pludselig undervejs har brug for flere penge ... det må vel være til at købe de nødvendige materialer til færdiggørelse af arbejdet hos dig så? 

Formoder jo at den oprindelige aftale lyder på at han har fået halvdelen af betalingen på forhånd og resten ved færdiggørelse af projektet. Nu ved jeg ikke hvad den samlede pris for hele projektet lyder på, men ville godt nok stille store krav for at udbetale flere penge til ham nu, når det ikke er noget der indgår i den oprindelige aftale med ham. Nu ved jeg heller ikke hvad værdien er af det værktøj der har været efterladt hos dig, men jeg ville forlange pant i det (med krav om at værktøj af en værdi svarende til atenens betaling efterlades hos dig) indtil projektet var fuldført hvis jeg skulle udbetale ham penge før projektet er færdiggjort. Jeg ville ihvertfald forlange en garanti udover en underskrift som du reelt set ikke ved om er papiret værd det er skrevet på. I princippet så kan håndværkerne jo bare dukke op i morgen og så hente alt deres værktøj og smutte uden du nogensinde ser dem igen ... Er firmaet ved at gå på røven, så tror jeg næppe at dagsbøder vil gøre fra eller til ...

Nu er der sikkert nogle af alle håndværkerne herinde der får kaffen galt i halsen over min tone, det beklager jeg, men alle mine alarmklokker ringer når du skriver at det har gået så trægt med arbejdet, at du ikke har kunnet få kontakt med ham og at da du endelig hører fra ham, så er det med beskeden om at han har brug for flere penge ...

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Jeg sad lige og tænkte det samme.

Med den historik og så bede om flere penge - det lyder som en meget dårlig cocktail.
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også