Efterisolering af loft

Hej kloge hoveder......

Jeg skal i gang med at efterisolere mit loft.

Huset er et klassisk 1-plans parcelhus med et loft hvor der i forvejen ligger 200mm - den tidligere ejer har også været så "flink" at han selv har "efterisoleret" 2/3 af loftet med et lag papkasser(hvad er lambda-værdien på en papkasse??).

Loftet har gitterspær, og skal bruges til opbevaring af diverse småting - og eventuelt konen hvis hun bliver ved med at brokke sig over at tingene tager så lang tid..........

Mine spørgsmål er:

1. Må jeg lægge isolering ovenpå den eksisterende gangbro - forhøje spærrene og lægge nogle forskalningsbrædder ovenpå?

2. Pga. plads - må jeg springe vindstopplader over når jeg indbygnings-tagrender?

3. Hvilken type isoleringmateriale er nemmest at arbejde med?

På forhånd tak for hjælpen..
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er 200 mm jo ikke så ringe endda!

Og hvilken årgang er mon sådan et klassisk hus? (Fordi det fortæller noget om dampspærretype og spæropbygning og den slags!). Og hvilken tagbeklædning har du. Og er der tilstrækkelig tagrumsventilation?

Og hvis det er almindelige bølgepapkasser så isolerer de jo faktisk lidt og virker som vindafdækning. :o) Men væk med dem!

Men inden vi kommer for godt igang så er der lige dampspærren. Hvordan har den det?. Og hvad slags loftbeklædning har du?

1. Hvorfor ikke blot hæve gangbroen først, evt. samtidig med at du isolerer under den!

2. For min skyld må du springe over hvad som helst! :o) Vindstopplader hindrer jo at der blæser ind i isoleringen - og det vil nok kunne betragtes som en fejl om de ikke indbygges i forb. med en efterisolering. Men du har ret i at det er et være bøvl at ligge på maven ude ved tagfoden for at monterer dem.

Du har nogle eksempler på vindbrædder her:

http://www.rockwool.dk/produkter/u/8747/Rejste+tage/Gittersp%c3%a6r

3. Det er træls det hele!!! :o)
Skrevet af Mortbakk på 04 sep 2012 08:16

skal bruges til opbevaring af diverse småting - og eventuelt konen hvis hun bliver ved med at brokke sig over at tingene tager så lang tid..........
He he, har du også sådan en...

Skrevet af Mortbakk på 04 sep 2012 08:16

1. Må jeg lægge isolering ovenpå den eksisterende gangbro - forhøje spærrene og lægge nogle forskalningsbrædder ovenpå?
Ja, det  må du godt, har ingen større betydning om disse ligger mellem isoleringen.

Skrevet af Mortbakk på 04 sep 2012 08:16

2. Pga. plads - må jeg springe vindstopplader over når jeg indbygnings-tagrender?
Ja, der er ingen "krav" om vindspærre fordi man udfører en efterisolering, men jeg ville så måske smide en hånd bats som vindstop ved udhænget i stedet for.


Skrevet af Mortbakk på 04 sep 2012 08:16

3. Hvilken type isoleringmateriale er nemmest at arbejde med?

På forhånd tak for hjælpen..
Der er forskel på nemmest og mest behagelige, det nemmeste er nok rockwool eller paroc fordi disse er nemmere at skære i, og ved efterisolering af gitterspær er der jo en del af tilskæring.

Mest behagelige at arbejde med er helt klart Knauf isoleringen, men denne er også lidt sværere at skære i, men stadig mit foretrukne valg, når man maser rundt i et loftrum uden voldsomt meget plads at give af.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis