Isolering af Ø160 rør i 195mm etageadskillelse??? (Genvex)

Hej,

Jeg er ved at føre rør rundt i min etageadskillelse og jeg har et lille problem...

Mit anlæg er et Nilan Comfort 450 og mine rør er NilAir, som er trukket rundt i fundamentet og nu er jeg så ved at føre disse rundt i etageadskillelsen. Problemet er så afkastningskanalerne, eller med andre ord, de 2 x Ø160 som hhv suger og puster luft ud i det fri.

Jeg kan sagtens føre dem langs spærene uden at skulle gennem nogle spær. Mine bjælker er 195mm høje og rørene er Ø160, hvilket kun efterlader 17-18mm under og over røret til isolering.

Jeg har ikke noget loft i mit hus, som er til kip. Disse kanaler kan KUN føres i etageadskillelsen...

Kan jeg ikke få bloblemer med kondens, når der fx er -5 gr. udenfor om vinteren og den kolde luft løber gennem den lune etageadskillelse og et rør som kun er isoleret med knap 20mm over og under??

En anden mulighed kunne være at lave disse kanaler i nogle andre dimensioner fx en firkantet flad kanal, som typisk er 50mm høj, hvilket vil give 72mm over og under til isolering. Ved så ikke om kan kan få et overgang som går fra Ø160 ---> firkantet kanalrør og fittings er også lidt bøvlede i firkantede sys jeg...

En anden og endnu nemmere løsning kunne være, at lade Ø160 gå over i fx 2 x Ø80 slanger og føre disse gennem etageadskillelsen og ud i det fri. Her skal man så også have en overgang fra Ø160 ---> 2 x Ø80 og ligeledes fra 2 x Ø80 ---> Ø160 ude ved risten i muren.

Hvad er kravet til isolering af indsugningskanal udefra mht fx minusgrader og hvad ville være den korrekte løsning på ovennævnte problemstilling?

På forhånd tak!

 SELVBYGGER!!!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal op i noget der ligner 2 x 120 mm rør for at få samme flow, som i   1 x 160 mm rør

Hvis du vil bruge ø 80mm skal du have 4 stk for at opnå samme lysning.


mvh jens
Hvor står din veksler? siden afkast og indsugning skal føres gennem huset, når du ellers kører nilair.
Den står i et lille teknikrum, som jeg har lavet under min trappe op til 1. salen. Dette teknikrum ligger midt i huset. Mit hus er lidt specielt, da det er i 1 1/2 plan og det er i kip og ingen vægge går op i loftet. 1. salen er opbygget af 2 store "repos'er" med gelændere rundt.

Grunden til jeg har valgt NilAir er, at jeg ikke har noget loftrum og der er ikke plads til faste rør i husets loft, så det var jo fint at kunne trække alle slangerne i fundamentet.

Er bare i tvivl om hvordan jeg løser denne rørføring korrekt...hmmm...?

Vil der komme kondens når den kolde luft kommer ind gennem røret i den lune adskillelse og i så fald, hvor meget isolering skal der omkring røret for at undgå evt. kondens?

 SELVBYGGER!!!

Der står, at indsugnings- og afkastrør skal isoleres med 100mm mineraluld, hvilket jo stortset er umuligt....

Hvordan dælen ordner man lige den?!

Så er jeg næsten nødt til at føre det i et fladt firkantet ventilations rør...

 SELVBYGGER!!!

Annonce
Nogen som ved hvor man kan købe oval eller firkantet ventilationskanaler? Jeg sys ik rigtig jeg kan finde de dimensioner jeg skal bruge...

 SELVBYGGER!!!

Det var netop det jeg søgte på igår, men sys ikke jeg kunne finde det rette, men har fundet en løsning nu...

Lige et par tillægsspørgsmål...

1. Skal der monteres lukkespjæld i nogle af kanalerne, som går ud i det fri? Tænker på om der skal spjæld i afkastkanalen, så det ikke kan blæse ind i tilfælde af evt. anlægsstop?

2. Der er også afkastrør på min Nilfisk Gold RRC centralstøvsuger. Kunne det tænkes, at man kunne koble dette på afkastet på afkastkanalen fra genvex anlægget (som står lige ved siden af)? Så kunne man jo spare et hul/en hætte i muren - de pryder jo ikke ligefrem et hus! Tænkte det måske var en mulighed, når genvex anlægget alligevel altid puster luft ud den vej...

På forhånd tak!

 SELVBYGGER!!!

Jeg tror godt du kan køre støvsugere afkast i ventilations afkast, men personligt ville jeg ikke gøre det, jeg tænker ekstra støv i ventilationsrøret som kan ophobes over tid, måske ekstra larm når støvsuger afkastes hurtige lufthastighed ramme spiorrøret, som igen måske kan forplante sig i resten af anlægget, dog kun imens du støvsuger. blot mine tanker, har ingen erfaring med dette.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis