Køkkensokkel og afstand

Hej, jeg er ved at sætte sokler op et nyt køkken men er lidt i tvivl om hvor lang afstand jeg bør holde fra yderside af låge, samt hvilen afstand jeg bør holde fra galvplade skråskab som dette(højre side er gavl): http://www.fotoagent.dk/single_picture/11413/138/mega/US30-.jpg


Mine låger og korpus er hvid og sokkel er sort.


mvh jesper
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Under gavlpladen ville jeg holde 1½-2 mm, foran ville jeg holde den 4.5 - 5 cm fra korpus til sokkel, ligesom du har på resten af skabene.
Da jeg satte køkken op, valgte jeg at der fra låge forkant til sokkel var 70mm, og i gavlene satte jeg soklen, så ende-gavlen kun var plade tykkelsen ude over sokkelen.

for der ikke er tvivl, så har jeg altså flere ende gavle ;-)
På jysk hedder det "fodfri".

Og det er af samme årsag at soklen skal trækkes tilbage fra fronten af skabene.

Jeg har store fødder og 70mm fodfri. Og det må være mindstemålet. .o)
Nemlig, det er derfor jeg skriver ca. 5 cm fra korpus, så er der ca. 7 cm når lågerne er monteret.

I gavlene skal soklen altså IKKE trækkes ind som danielvagn har skrevet, det er meningen at vægten fra skabet skal stå ovenpå soklen, og ikke overføres til bundpladen via dyblerne der holder skabet sammen...

Skal der monteres ekstra frisider på skabene, kan disse dog godt monteres udover soklen, da skabets side jo så stadig står henover soklen.
Annonce
tak for svarerne
Skrevet af Koludabyg på 02 sep 2012 21:24
Nemlig, det er derfor jeg skriver ca. 5 cm fra korpus, så er der ca. 7 cm når lågerne er monteret.

I gavlene skal soklen altså IKKE trækkes ind som danielvagn har skrevet, det er meningen at vægten fra skabet skal stå ovenpå soklen, og ikke overføres til bundpladen via dyblerne der holder skabet sammen...

Skal der monteres ekstra frisider på skabene, kan disse dog godt monteres udover soklen, da skabets side jo så stadig står henover soklen.


Måske ikke skrevet klart nok, jeg har skabet til at stå på soklen, og frisiden hænger uden på, så det er "bare" frisiden der er plade tykkelsen ud over.
Okay, jamen så er det jo lige efter bogen...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis