Hul gennem bjælker i etageadskillelse - beslag?

Hey,

Jeg skal have trukket mine Ø75 rør (de blå NilAir) til genvex anlægget rundt i etageadskillelsen og nogle steder er jeg nødt til at gå på tværs af bjælkerne (Læs: Igennem). Da bjælkerne er 45x195mm og rørene er Ø75, så blir jeg nødt til at forstærke bjælkerne de steder hvor jeg skal igennem.

Jeg tænkte om man kunne købe sådanne beslag nogle steder eller om jeg blir nødt til at få laserskåret nogle plader til formålet? Det er en hastesag, så det ville jo være perfekt, hvis man kunne købe dem et eller andet sted!

Hvordan gør div. håndværkere egentlig, når de skal lave et forholdsvis stort hul i et bjælkelag...?

 SELVBYGGER!!!

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi smider en laske på siden af spæret hvor gennemføringen skal foretages, enten et stykke bjælke eller krydsfiner strimler på begge sider.
Skruer eller søm for den sags skyld er fint ja, bare fordel dem i top og bund ca. 1/4 fra kanten af.
Skal lige være sikker...

Jeg skruer/sømmer en laske på hver side af "gerningsstedet" af fx krydsfiner. Hvis vi snakker et Ø75 hul i en 45x195mm bjælke, så laver jeg en laske som måler fx 5-600x195mm og skruer/sømmer den i top og bund ca. 30mm fra kanterne?

 SELVBYGGER!!!

Hvor tæt på en understøtning kan du lave disse huller ?

500-600mm er måske lige underkanten, så ville jeg lime dem på, eller lave dem ca. dobbelt så lange.
Annonce
Og hvis du smører en god lim på, forbedrer du resultatet.
Hullet skal bores så tæt på midten af bjælken som muligt.
Lasker skal monteres, ikke smides på, og skruer skal skrues i, ikke knaldes i.
Vær omhyggelig, så bliver resultatet bedst.

Venlig hilsen
Knud
Jeg kan KLASKE laskerne på hvor det skal være - også helt ude ved væggene som de ligger af på. Min ingeniør mente forleden, at ca. 50-60cm fra væggen ville være optimalt.

Jeg kan sagtens lave laskerne 100cm lange eller længere, hvilket jeg vil gøre og så limer jeg dem også, så må det vel være fint...

Jeg vil lige undskylde mit unge/hippe sprog og understrege, at det ikke er lig med dårligt udført arbejde - jeg er generelt perfektionist til fingerspidserne, så alle skruer og søm er monteret med kærlighed!

 SELVBYGGER!!!

Det er temmeligt afgørende hvor de huller bores.

Hvis du fjerner mere end 1/3-del af tværsnittet midt på bjælken. Altså midt imellem de 2 understøtningspunkter, så reducerer du bjælkens bæreevne væsentligt.  Og hvis du laver hullet i nederste 3'del af bjælken går det helt galt! Måske knækker den ikke, men den får for stor nedbøjning.  Og belastningen vil blive overført til de 2 nabobjælker. I nogen grad!
[Og så kan det jo være li'meget med de par milimeter du hølvlede af bjælkerne for at få dem lige høje.  ]

Så store huller bør slet ikke forekomme, men hvis de gør så ude i enderne af bjælkerne. Skal vi sige max.1/5 del af afstanden imellem understøtningspunkterne!
Og hullerne skal bores mid i bjælkens tværsnit!

Og så gælder Koludas forslag!

Super, det var netop det jeg ville pointere nemlig max. ½  meter fra væggen ville sige.

Ja, 1 meter skulle være fint, og med lim på fladerne bliver det bare endnu bedre, og du kan anvende mindre antal skruer.

Jeg ville bruge 4.5 x 60 skruer, er det krydsfiner så bare en 3 cm fra kanterne, og en enkelt i midten.

Del dem gerne ind med 20-25cm mellemrum, så du får 4 skruer i toppen, 4 skruer i bunden, og 4 i midten.
Ved godt bjælken næppe bliver stærkere af af blive boret i, men det kan desværre ikke undgås. Langt de fleste af mine genvex- og centralstøvsugerrør kan føres langs bjælkelaget, men har lige 2 stk. genvexrør Ø75, som skal på tværs af et bjælkelag (dog kun 1-1,5m). Spændet mellem indervæggene, som de ligger af på, er lige knap 3m, så det er ikke så voldsomt igen! Ovenpå er placeret to børneværelser...

Harogså nogle enkelte genvexrør oppe i loftet (ovennævnte problemstilling var jo i etageadskillelsen), men her er der ikke noget problem, da de bliver trukket i en 95mm nedstropning indenfor klimaskærmen, som ikke har nogen bærende betydning.

Sådan er det jo at bygge utraditionelt....

 SELVBYGGER!!!

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis