Glasfilt på gipsloft

Hej eksperter!

Jeg har igår sat gipsloft op i vores soveværelse. Efterfølgende har jeg spartlet samlinger og sat armeringstape på. Det skal selvfølgelige ha' en omgang spartel til før der skal filt på.

Jeg har aldrig før sat hverken filt eller tapet op og slet ikke på et loft, så jeg gik i Silvan og spurgte.

Sælgeren dernede gav mig følgende ting:
1. Pudsgrunder som skulle "males" på gipsloftet før jeg kunne komme videre.
2. Kombi-væglim som skulle smøres på med en slags børste
3. Grundet glasfilt som efterfølgende skulle være til at male på.

Jeg spurgte ham hvad jeg skulle gøre i kanterne (loft/væg, loft/hjørne) og fik fortalt at det nok var bedst at skære det til så det passede 100% - det var en løsning jeg sagtens kunne se den bedste, men jeg er bange for den ikke er mulig.
Gør man ikke sådan at man laver filt-stykket lidt længere og skubber det godt ud i kanterne, så det sidder helt 100, og så skærer til når filten er sat på?

I forhold til kanten fra gips til væg har jeg forstået at man fuger og maler det over, men hvornår gør man det? Fuger man før man begynder at sætte filt op og maler det hele til sidst?

Jeg håber der sidder et par stykker derude, som gider bruge sin søndag på at dele ud af tips og tricks

God dag!

Mvh
Jesper Christensen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil fue hjørner og langs væg/loft inden jeg satte væv på,, og efter følgende efter inden jeg maler,, så er det lukket helt,, lav dine væv stykker længre end det der skal bruges, mas helt op i hjørner, evt med en stor spartel, og skær af,, lad banerne med væv overlappe 1 cm penge og skær igennem begge lag med en skarp kniv, fjern stykket bagved og tag en børste eller blød plastik skraber og skrab/børst over samlingen,, mit bud
evt grund med forankringsgrunder inden du sætter filt op
I hjørnerne skæres til så det passer, alle indgående hjørner ved vægge og loft, fuges efter filten er opsat.

Efter spartelen er slebet, grunden med forankringsgrunder / microdispencer, herefter smøres loftet ind i klæber og banerne sættes løbende op, der laves et par cm overlæg på banerne, som skæres sammen med skarp knivblad, slip gerne samlingerne let efter klæberen er tør, dette laver lige en smule pænere samling.

Jeg ville hvis ikke du har prøvet det før, vælge den ugrundede filt, da denne er nemmere at arbejde med.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Koludabyg på 02 sep 2012 15:30
I hjørnerne skæres til så det passer, alle indgående hjørner ved vægge og loft, fuges efter filten er opsat.

Efter spartelen er slebet, grunden med forankringsgrunder / microdispencer, herefter smøres loftet ind i klæber og banerne sættes løbende op, der laves et par cm overlæg på banerne, som skæres sammen med skarp knivblad, slip gerne samlingerne let efter klæberen er tør, dette laver lige en smule pænere samling.

Jeg ville hvis ikke du har prøvet det før, vælge den ugrundede filt, da denne er nemmere at arbejde med.

Tak for dit svar!

Så jeg skal ned og have byttet min pudsgrunder til foranklingsgrunder, og grundet filt til ugrundet filt.
Og så skulle jeg være klar til at køre på?

Mvh
Jesper Christensen
Mon ikke din pudsgrunder, bare er en forankringsgrunder også, burde fremgå at vejledningen på den.

Ja, det er jo op til dig selv om du vil bytte det, men personligt vælger jeg selv normalt ugrundet filt, da dette er nemmere at arbejde med.

Skrevet af Koludabyg på 02 sep 2012 16:29
Mon ikke din pudsgrunder, bare er en forankringsgrunder også, burde fremgå at vejledningen på den.



Ja, det er jo op til dig selv om du vil bytte det, men personligt vælger jeg selv normalt ugrundet filt, da dette er nemmere at arbejde med.


Jeg tror også det er en god ide for mig at gøre det så let som muligt for mig selv.
Hvad grundet man filt med efter opsætning, så det ikke suger for meget maling?

Mvh
Jesper Christensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Filtgrunder
Jeg plejer at bruge den billige fra røverkøb, den dækker utroligt godt.
Gammel tråd, men står og skal igennem det samme og er også nybegynder. Brugte du ugrundet Jesper? Og er der andre fifs du vil dele? Hvad brugte du feks til at fuge med?

Nybegynder :
Hej

Du kan sagtens bruge en forgrundet glasfilt, men vær opmærksom på at der findes mange forskellige kvaliteter.

Du sparer arbejdet med filtgrunderen, det er hårdt at arbejde, ubehandlet glasfilt er kraftigt sugende.

Hvis man er nybegynder kan det være noget af en udfordring at vælge en for billig glasfilt, arbejdsegenskaberne har stor betydning for det endelige resultat

Jeg kan anbefale Wall-Hess Glasfilt forbehandlet 60g i hvilken man godt kan skimte det overlæg man laver når glasfilten skal skæres.

Husk altid at grunde på gipsvægge da maling/klæber ikke hæfter på de spartlede arealer.

Klæberen påføres nu nemmest med en rulle.

Rolf Brejner

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også