Betongulv i kælder, støttende/bærende?

Hej..

Hvordan finder jeg ud af om det ca. 8cm tykke beton gulv i min kælder er bærende/støttende, altså så jeg kan finde ud af om jeg kan brække alt gulvet op og sænke gulvet ned så jeg kommer lige ned til sokklen underkant, da min soklen er ca. 10-15cm under gulv højde, så jeg kunne få hentet ca. 10cm ekstra i kælderen.?

På forhånd tak.
Mvh

Be Smart - Not Stupid..

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om gulvet er støttende eller ej kommer an på mange ting.
Husets/ydervæggen og gulvets alder, hvor høj jordfylding der er udv. på kældervæggen, jordens beskaffenhed og evt. fugtforhold.

Det er ikke sikkert at du selv kan vurdere det.

Og så er der jo evt. skillevægge. Er de osse funderede eller står de på betonpladen?
Sitting bull..

Det er hus med kælder, stue og 1. sal- Huset er fra 1946.

Der er "jord" ca. 170cm op af kælder væggene der er ca. 50cm tilbage fra kælderrummet over terranhøjde.

Beskaffenhed? Det er jord/Sand/ler jord som er rundt om huset.

Skillevægge tror jeg står på betonpladen.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Kontakt din kommune og hør om ikke de har tegninger over dit hus. Det er fra den tid hvor sådan nogle tit var ganske detaljerede
Problemet er at det ikke er helt nemt at vurderer kældervæggens kvalitet.

1946 var lige efter krigen, med varemangel og rationering adskillige andre begrænsninger!

F.eks. støbte man slet ikke vandtætte kældervægge på den tid.
Hvor meget cement er der egentlig i den betonvæg, eller er det en muret væg. Er der sket nedbrydning. Osv.

Projektet kan da nok gennemføres, men lidt "på stedet" ekspertvurdering skal der til.

F.eks. fra den muremester der skal give tilbud på jobbet og som har en solid forsikring.

(Og det gælder jo generelt at risikoen ved at pille ved funderingen er langt større end ved at pille ved skorstens-pipen!)

Tegninger skader ikke, men de fortæller jo ikke hvor meget cement der er kommet i betonen, om den er udstøbt ordentligt og den slags. Eller om der står beton på tegningen, men der er anvendt blødbrædte mursten - i væggen!
Den er støbt i beto og små sten udfra det jeg kan se og så fra terranhøjde ca. Er det mursten.det er sand og småsten der er under beton laget.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Ja, vi kommer det nok ikke nærmere - her på lav-det-selv-forum-niveau! :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis