Pillebrændeovn / korn

Er det muligt at fyre med korn i pillebrændeovne? Har ladet mig fortælle det ikke er muligt.

Men hvorfor er det ikke muligt? Hvis det da er faktum?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo selvfølgelig kan der fyres med korn i et stoke fyr, det er bare ikke alle fyr der kan. Desuden giver det en del mere rensning af brænder og brændkammer. Min husvært opvarmer 300 m2 hos sig selv udelukkende med korn, han er dog landmand med 200 hektar under ploven så han har råd til at bruge noget af høsten til det.
Ja det er så noget helt andet, der tror jeg nok du skal holde dig til træpiller, da korn er temlig hårdt ved brænderen
Ja det må siges at være et håbløst projekt. Du understreger selv at det er en pillebrændeovn det drejer sig om så du er helt med på de 3 typer brændere:

Stokerfyr= Fyr der kan brænde alt muligt som korn, flis og almindelige træpiller

Pillefyr= Fyr der kun kan brænde træpiller

Pilleovn (el. pillebrændeovn)= Brændeovn til at stille i f.eks. stuen og som ikke bruger almindeligt kløvet træ men kun træpiller

Det er på ingen måde muligt at fyre med korn i en pilleovn.  For det første er det meget hårdt for de fleste fyr at brænde korn (også et stokerfyr der er beregnet til det) og levetiden forkortes væsenligt pga. tærring. For det andet skal der tilsættes kridt under forbrændingen og fyret skal have iltstyrring når man brænder korn. For det tredje skal der helst rodes en del i "bålet" for at undgå hårde klumper af slagger og det kan en ovn pilleovn slet ikke. Faktisk er pilleovnene de mest "kræsne" fyr man kan købe så jeg vil ikke anbefale at eksperimentere en masse med afbrænding af alternative brændsler. Jeg vil garantere at skorstensfejeren vil komme med en anmærkning til projektet

   V.h. Emil
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis