Nyt ventilationsanlæg - Spørgsmål om rør og anlæg

Hej Allesammen

Baggrund
Jeg skal købe et nyt ventilationsanlæg, da mit gamle er ved at give op og siden jeg skal have tilsluttet nogle flere værelser til ventilationsanlægget.

Jeg mente det var nemmest at lave en tegning, så den er vedhæftet her:


I det eksisterende anlæg er der kørt 100 mm rør hele vejen fra anlæg til udtag der også er 100mm. I de nye værelser er der kørt 160mm rør.

Placering - Loft eller værelse?
Pt. er det gamle anlæg på loftet med en spand jeg tømmer. Jeg overvejer at flytte den  ned til bryggers, da det vil gøre det nemmere med vandbaseret varmeflade og afløb samt skiftning af filtre.
På loftet larmer den mindre, er "out of sight" og det er vel nemmere at isolere mod vibrationer? Jeg foretrækker at beholde det på loftet, medmindre der er gode grunde til at hente det ned.

Valg af anlæg
Jeg overvejer stærkt et Nilan anlæg, men er i tvivl om det skal være en "Comfort" model eller VPL serie? VPL serien tiltaler mig, da de også kan "køle" luften lidt, men det kræver så en varmepumpe? Nogen der har erfaring med det eller bør jeg blot gå efter "Comfort".

Det er mere til de varme dage det kunne være rart hvis der var køligt nok indendørs til at man ikke åbnede vinduer.

Fakta om huset:
  • 193 m3 hus, 1 plan,  3 badeværelser
  • Gulvvarme i det meste af huset med klinker på
  • Naturgas opvarmet hus
  • Bygget i 1978.
Spørgsmål:
  1. Vil det give mening at skifte de gamle 100mm rør til noget større, nu hvor der er så meget areal?
  2. Bør jeg ikke lave nogle udsugnings udtag i køkkenet?
  3. Behøver jeg ændre noget i de 160mm rør og udtag jeg har lavet? Jeg har bl.a. ikke nogen lyddæmpere og udtagene er samme størrelse som rør.
  4. Hvilket anlæg? Comfort eller VPL?
  5. Loft eller bryggers?

Håber i vil tage jer lidt tid til at hjælpe

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der ingen der kan hjælpe mig lidt ?
Jeg har tidligere læst at hovedstrengen helst skal være 160mm, så kan afgreningen være 100/125mm.
med hensyn til afløb, så kræver en rotor veksler ikke afløb, det er kun kryds- og modstørmsvekslere der gør, dog er virkningsgraden knap så høj, men rotor veksleren til iser ikke om vinteren.
lyddæmpere lige efter anlægget og ved hvert indsugning/udblæsning

Tak for svaret Kauf, jeg vil dog også meget gerne høre fra flere ang. indlægget og bl.a. om nilan model, loft mv.
Jeg er flere gange blevet anbefalet et Dantherm HCV/HCH anlæg og er også endt med at købe et. Skal bare liiige have det sat op

Her har ventilationsmanden dimensioneret friskluft og afkast (ind og ud ad huset) med 160 mm rør og ind- og udblæsning i rum med 125 mm rør, med 100 mm forgreninger og ventiler.

Nu er dit hus jo i et plan og derved kan du bedre få plads til større rør på loftet. Det ville jeg gå efter hvis jeg kunne...

PS: Dantherm har (som Nilan) mulighed for automatisk og manuel bypass til køling om aftenen, men husk at det altså ikke kan køle midt på dagen

PPS: Du har ikke udsugning i det lille badeværelse? Og har du både indblæsning og udsugning i de nye soveværelser? Sidstnævnte er lidt mystisk, eller?
Hej.

Har selv en Genvex Premnium 1 med bypass, og det er bare noget der virker må jeg sige.
Men i dit tilfælde med antal m2 ville du skulle op i en Premium 2.
Kan kun udtale mig om Genvex'en da det er den jeg arbejder med til dagligt.
Du kan havde max 2-3 indblæsninger på et 100mm rør. Så vil anbefale en 160 eller måske en 200 hovedstreng rundt, og så med afgreninger i 100/125mm.
Jeg ville lade anlægget ligge på loftet og så få lavet et kondensafløb.
Og samtidig vil jeg anbefale at montere en ekstra lyddæmper på alle soveværelser, da det hjælper meget på lyden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis