Døre

Hej LDS

Har nogle indendørs døre jeg gerne vil sætte i stand, ofte kan ses firmaer der har sat en dør op (i bilka osv) hvor den ene side er før og den anden er efter. Men tænker jeg bare man burde kunne gøre selv, hvad skal der bruges? Og er der evt nogen med en guide til restaurering af dem. Kan ikke rigtigt finde noget på nettet men kan være der er nogen derude der ved hvor jeg bare skal søge.


MVH Brian
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se nu findes der et par tusind måder at fabrikere døre på, så du er nød til at beskrive hvilken type dør det er, hvad den er lavet af og et par billeder vil virkelig fremme forståelsen.
Til Koludabyg
Selvfølgelig er det ikke en service bilka udfører men nogle lokale tømrere der ofte stiller en gammel dør op hvor den ene side er hvordan døren så ud inden og den anden hvordan den så ud efter en restaurering. For at skaffe kunder. En service de fleste tømre har så lidt forundret over hvis du ikke har hørt om det.

Og til håndværkeren
Dørene står ikke ved mig selv så har ikke mulighed for og tage nogle billeder. Men det er ikke massive døre. Snakkede med en tømmer der mente træet typisk er 4 mm tykt inden hulrummet inde i døren, da min ide var og slibe ned med elhøvl for så og slibe efter med excentersliber, udelukkende for og fjerne den gamle brune lak fra dørene og slutte af med og give dem et par gange ny lysere lak. Men ham jeg snakkede med mente ikke det kunne lade sig gøre eftersom der jo kun er de 4 mm og gøre godt med. Dørene fejler intet og er ikke med hverken mærker eller huller, de har bare den der gamle brune lak man brugte meget før i tiden, og ser meget kedelige og triste ud, så min ide var bare en omgang ny, lysere lak og nogle nye dørhåndtag da de idag bare er de sorte plastik håndtag man også brugte meget i 80'erne. Var det information nok?

Men nogle ideer til hvordan det kan gribes an så de bliver pæne og den gamle lak ikke bare skinner igennem en eventuel ny lak, (har 14 døre der skal igennem turen)

MVH Brian
Skrevet af BTA Handyman på 01 sep 2012 14:31
Til Koludabyg
Selvfølgelig er det ikke en service bilka udfører men nogle lokale tømrere der ofte stiller en gammel dør op hvor den ene side er hvordan døren så ud inden og den anden hvordan den så ud efter en restaurering. For at skaffe kunder. En service de fleste tømre har så lidt forundret over hvis du ikke har hørt om det.
Det har jeg ikke, som sagt heller aldrig set en gammel dør hængende i en forretning.

Nu er det sikkert heller ikke en restaurering du mener, men nok nærmere en ommaling / lakering du mener kan jeg læse mig frem til.
Skrevet af BTA Handyman på 01 sep 2012 14:31
 
Snakkede med en tømmer der mente træet typisk er 4 mm tykt inden hulrummet inde i døren, da min ide var og slibe ned med elhøvl for så og slibe efter med excentersliber, udelukkende for og fjerne den gamle brune lak fra dørene og slutte af med og give dem et par gange ny lysere lak. Men ham jeg snakkede med mente ikke det kunne lade sig gøre eftersom der jo kun er de 4 mm og gøre godt med. Dørene fejler intet og er ikke med hverken mærker eller huller, de har bare den der gamle brune lak man brugte meget før i tiden, og ser meget kedelige og triste ud, så min ide var bare en omgang ny, lysere lak og nogle nye dørhåndtag da de idag bare er de sorte plastik håndtag man også brugte meget i 80'erne. Var det information nok?
Ja, han har ret, det er gamle celledøre vi snakker om her så, det hjælper  jo lidt på det..
Ny skriver du ny lysere lak, vil du stadig kunne se træet igennem lakken da ?

Håndtagene kan du bare skifte til nyere i alu-stål look, så hjælper det på den del.

Skrevet af BTA Handyman på 01 sep 2012 14:31

Men nogle ideer til hvordan det kan gribes an så de bliver pæne og den gamle lak ikke bare skinner igennem en eventuel ny lak, (har 14 døre der skal igennem turen)

Ja da, hvis de bare skal være hvide, så er det afrensning med grundrens, herefter et par lag grunder, mellemslibning, og herefter afsluttende en lys hvid maling glans 40 med fin lak rulle.

Skal de stå helt glatte så ville jeg jeg finspartle dørene inden grunding, så alt struktur er væk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også