Hvor meget skal en dør kunne åbnes?

Hej! Jeg bor i en gammel etageejendom, hvor jeg skal til at bygge nyt badeværels Når det sker, kommer døren til bagtrappen til at være på badeværelset. Og her er så mit spørgsmål: Er der byggejuridisk krav til, hvor meget et sådan dør skal kunne åbnes? Jeg vil placere brusekabine lige ved siden af, og så er det godt at vide, om det er ok, at døren bare kan åbnes 90 grader og dermed står vinkelret på væggen, eller om brusekabinen skal rykkes så meget, at døren kan åbnes helt - dvs. 180 grader. Det er en hel dørs bredde i forskel jo, og det har stor betydning i en lille, gammel lejlighed, hvor jeg forsøger at udnytte hver en kvadratmeter optimalt. TAK!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, 90 grader er helt fint.

Det er kun muligt at åbne en dør helt op, hvis denne er placeret mindst døren brede inde på en væg, hvilket jo ikke altid er tilfældet, de fleste døre er jo pratisk set bedst placeret i et hjørne.
Tak! Men bare for at kende reglerne: SKAL den kunne åbnes 90 grader eller må det godt være mindre?
Gælder den for redningsåbning, så skal den kunne åbnes min. 90 grader ja.
Skrevet af Koludabyg på 02 sep 2012 12:04
Gælder den for redningsåbning, så skal den kunne åbnes min. 90 grader ja.
Så vidt jeg husker har det spørgsmål været oppe og vende før, og det var i forbindelse med ombygning af et tidligere køkken, hvor der også var en bagdør. Du skal naturligvis undersøge ved bolig selskabet om den regnes for en brænd/ flugt vej, for så skal den kunne åbnes de 90 grader.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis