Ventilation bølgeeternit tag

I forbindelse med renovering af første sal er jeg nu nået til isolering ud mod tag (isoleres indefra).

Der skal jo så være en ventilations spalte over isolering, imellem bølgepladerne, som jo bekendt kan nøjes med en noget mindre ventilations spalte end andre tage pga. af bølgerne også hjælper til.

Jf. cembrits vejledning (se billede) skal der ved Åse/lægter på 45x73 ikke være en spalte under dem men hvis der er brugt lægter (går udfra de mener dem på 38x57) skal der være en spalte på min. 25 mm. under lægter.

Er der nogen der kan forklare logikken i det? - Har selv dem på 38x57 og vil da gerne 'spare' pladsen hvis jeg kan. Så vidt jeg kan forstå vil der ved åse konstruktion være 25 mm under tagplader som spalte og ved lægter 38 mm (lægten)+ 25 mm = 63 mn spalte under tagplader.

Hos en ven der også har bølgeeternit, er der isoleret helt ud til underside af tagplader. En tømrer jeg havde på besøg sagde der skulle være min 50 mm. ventilations-spalte.
Så der er åbenbart en del forskellige meninger og udførelser

Endvidere skal der jo være åbent i tagfod og kip, så der kan være cirkulation (vil jeg mene).
I rygning sidder der pt. skumbølgeklodser (tjære) og til dem skriver Cembrit at der ikke kan ske ventilation igennem.
Skal de så fjernes og hvad med fygesne mm?

Iøvrigt er huset
10 m x 7,2 m med ca. 45 graders tag.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, der er ingen videre mening med at der ikke skal være luft ved tagåse, i forhold til en lægtet konstruktion.
Jeg ville holde de 25mm luft, så er du også sikret en nedbøjning på undertaget senere, hvis der skulle nyt tegltag på i stedet for.

Nej, du må ikke fjerne dine skumbølge klodser, bliver der lavet til kip, eller isolere du henover dine hanebåndsspær... ?

Ventilations hætter kunne være en god ide, da ventilation fra tagfod til tagfod, ikke altid er effektiv nok.
Logik, mening eller ej.

Godtnok er Cembrit nogle fjolser - engang i mellem. :o)

Men de anbefaler trods alt nok ikke de løsninger uden at have en grund til det.

cp_

Send en mail med spørgsmålet til Cembrit - nu, i dag. Skriv at du skal bruge et hurtigt svar. Og ring evt. til dem i morgen - så vi kan få forklaringen.

Hvis de ikke kan forklare sig - gør vi dem til grin - her på siden! :o)

Skrevet af Sitting Bull på 30 aug 2012 14:19

Hvis de ikke kan forklare sig - gør vi dem til grin - her på siden! :o)

He he, den er jeg med på, men har jo alligevel også gjort det i mange år efterhånden...
Ja gør det!

Men efter at have tænkt mig lidt om.
Så handler det om lægtetykkelser og antal lægter, (under hver plade).

Mht. de andre spørgsmål så;

Der skal ganske rigtigt ventilation gennem kippen. Men det skal ske gennem rygningsventilationshætter eller ventilattionselementer!

Lægter. Nej de mener 38x73 mm lægter - må man gå udfra!
Såvidt jeg har forstået det må håndværkere, (i konsekvens af arbejdsmiljøreglerne), ikke arbejde på 38x75 mm lægter. Derfor skal de skiftes til 38x73mm.
Men det pikante er at du, som privatperson, gerne må gå på de gamle lægter. Og monterer nye tagplader på dem.
Men hvis du afmonterer dem for at monterer 25 mm afstandslister må du IKKE genmontere dem!

Nå, men nu kan jeg så se at du "kun" spørger om 25 mm luftspalter! :o)
Annonce
Ja ja, det giver da lidt mening så. Nu nåede jeg imellemtiden at sende en ordenlig smøre afsted til Cembrit, så vender tilbage hvis/når de svare. Så må vi se om de er enige

Tak for svaret.
Vedr. rygningselement.

Er der nogen der har erfaring med disse?

Ved beregning af ventilation i kip er jeg nået frem til at der skal ventileres med 720 cm2 (i kip).

1 rygnings element giver 100 cm2 (100 cm bredde).

Hvad jeg er i tvivl om er om jeg kan nøjes med at bruge 8 rygnings elementer, eller om disse løfter rygning lidt så man er nød til at montere dem i hele rygningen? (i mit tilfælde 10 meter, så 20 rygnings elementer og flere penge!).
Nå nu svarede Cembrit på begge spørgsmål.

Ventilations spalte lægter vs åser har ganske rigtigt noget med afstanden mellem lægter/åser der bryder luftcirkulationen (skorstens effekt).

Og rygningselement skal monteres i hele rygning. Så det ville nok være billigere at købe fire taghætter men jeg kan kun montere på den ene side af taget (da der er solceller på den anden). Det bliver nok den dyre løsning :/
Det lyder lidt mystisk!

Hvorfor kan du ikke monterer 4 rygningshætter?

Den type der er vist på monteringsvejlednings side 9, nederst til højre, kan monteres blot ved at skære et hul i den eksisterende rygning - på stedet!
Ja det er rigtigt, rygningshætter må være løsningen, dem overså jeg lige i farten. Rygningselementet er noget andet ca. midt på side 9.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis