Oppudsning ikke tør

Efter at have revet den gamle brusekabine ned i vores nye (gamle) hus, spartlede jeg de to vægge i hjørnet. I den ene side skulle der blot et tyndt lag på for at jævne muren ud, hvorfor jeg brugte noget færdigblandet Danalim letspartel grov (skulle være fint indtil 25mm). På den anden væg hvor der skulle noget mere på blandede jeg noget mørtel og smed på. Dagen efter (igår) satte jeg fliser op på stykket hvor jeg havde brugt mørtel. Ville derfor tage den anden væg i dag (som nu har tørret i ca 40 timer), men det er slet ikke tørt. Jeg har brugt det andre steder i samme rum, og her er det hærdet, så er lidt pas på hvorfor det stadig er lidt sandet og fugtigt. Begge steder er væggen under jordniveau, og der er sandsynligvis noget fugt i væggene.

Mit spørgsmål er om jeg skal skrabe det af, og bruge mørtel istedet (det var som sagt et tyndt lag), eller om jeg blot skal give det noget længere tørretid? Hvis jeg skal lade det tørre, kan jeg så fremskynde processen ved at sætte en varmeblæser hen foran stedet?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ifølge http://www.danalim.dk/fileadmin/editors/produktinformation/dk/624.pdf hærder den med 4mm i døgnet afhængigt af fugt og temperatur osv. Så med 25 mm skal du regne med minimum en uge, før den er hærdet.
Ja, give den lidt længere tid til at tørre, ventilation og udluftning forkorter selvfølgelig også tørre tiden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jep, mit lag var dog ikke i nærheden af 25mm (spartelmassen kunne bruges op til 25mm) modsat mørtelen som var 20-30cm dyb, og var overflade tør næste dag. Købte en varmeblæser i går, og med den på natten over er det nu tørt, efter 4 dage :-)

Hvor hurtigt tørrer mørtel, sammenlignet med de 4mm pr dag for spartelmassen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også