Musik til fest. Er jeg underlig?

Jeg har lige været til en større fest i den modsatte ende af landet, hvor der også deltog en hel del af mine gamle venner og bekendte.
Der var den bedste mad og vin og i den bedste mening, havde værtsparret arrangeret musikere med nogle enorme højttalere, sikkert nok i imponerende kvalitet.

Nu er det sådan, at jeg stort set altid har radioens P4 uden reklamer kørende i baggrunden, som jeg slukker for, hvis der dukker et menneske op, der vil tale med mig, eller hvis telefonen ringer, og jeg vil besvare opkaldet. 
Jeg hader altså ikke musik, men, men, men
Jeg investerer ikke gerne flere tusinde kr. til rejse med benzin, broer og færge, overnatning, gave, forplejning før og efter festen osv, alene for at påhøre musik.

Er det mig, der er nærtagende og sær, når jeg bliver en kende mismodig over at skulle tilbringe flere timer på en umagelig stol ved bordet uden at være i stand til at samtale med de øvrige ved bordet som følge af den voldsomme musikudfoldelse, som i dag ALLE suppestegogismusikere diverterer med?
Holder alle I andre mere af at påhøre en ihærdig musikers udfoldelser i andægtig tavshed eller råbende af Jeres lungers fulde kraft for at udveksle enstavelsesord til bordfællen end at samtale med andre i nogenlunde fred og fordragelighed?
Heldigvis skulle musikerne have en bid brød og kaste vandet, så der blev lige et kvarters tid, hvor snakken kunne udfolde sig, hvorefter musikken igen brølede ud over de nu igen tavse deltagere. 
Da der efterfølgende skulle være dans antog musikken enorme dimensioner af kakofoni og styrke, men så kunne jeg heldigvis sive væk.
Men det kan jo godt være, at det er sådan det skal være for at man kan more sig???

Med venlig hilsen
ktm

 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er absolut ikke ene om at syntes det er træls. Jeg har netop været til en større fest hvor værterne havde hyret et band. Selv om de ikke spillede så højt, fortrak nok 40% af gæsterne udenfor for at kunne snakke sammen da musikken startede. Til værternes store irritation må jeg tilføje!

Men altså, jeg har det på samme måde som dig. Musik kan jeg høre derhjemme. Når jeg er til fest, er det for at more mig sammen med andre, og det betyder altså at der også er mulighed for at kommunikere.
For at svare på spørgsmålet i overskriften; Ja, da'!! Du er lige så tosset som os andre, der sidder og tilbringer tid på LDS :-)


For det næste. Min kone og hendes søster, holdt fødselsdag i weekenden. Og der bad jeg den hyrede DJ, om at skrue lidt ned for musikken.
Og lige kort tid efter, blev jeg kontaktet af "De Gamle", som synes det var rart, at jeg lige havde dæmpet musikken lidt.

Personligt hører jeg sjældent højt musik. Jeg gider heller ikke råbe for at konversere med mine venner.
En sjælden gang i mellem skal jeg dog lige have blæst øregangen ren. -Men som så meget andet i min verden, tænker jeg meget over hvad der sker.
Og på arbejdet kunne jeg aldrig finde på at stå med en vinkelsliber, uden høreværn... Og den larmer faktisk mindre end de højttalere de stiller op i sådan en sal!!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Helt enig, du er ikke helt gal på den, hader selv dagen efter sådan en fest, men er hel ør i hovedet, og hæs fordi man skulle overdøve musikken, det er okay der er baggrundsmusik, men den behøver altså ikke være så høj, at man ikke kan føre en samtale med personen ved siden af, uden at skulle råbe hinanden ind i hovedet.

He he, og det kom fra en tidligere DJ...
Jeg er heller ikke så meget til diskoteker længere. Det er jo umuligt at snakke sammen og det er nu engang derfor jeg tager ud sammen med mine venner. Musikken kan jeg bare høre derhjemme
Hver ting til sin tid

Når man mødes med venner eller familie og får et godt måltid og lidt til halsen, så er det i orden med lidt "bagrund" men det må aldrig overdøve eller ødelægge en samtale, dertil er mødet for vigtigt.

Jeg har også bedt tjenere om at skrue ned for musikken, når konen og jeg er i byen for at spise, for jeg er ikke kommet for at høre musik, men for at bruge noget kvalitets tid med min elskede. 

Omvendt har jeg det fint med at sætte mig i mit lytterum og spille så højt at ørene bløder... nej pjat, jeg nyder musik højt, men alligevel langt under smertegrænsen. Når jeg en sjælden gang går til koncert kan jeg næsten ikke få det højt nok, der er nu noget særligt ved at kunne mærke bassen hamre dig i brystet og bare lade sig rive med.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Nå. men så er jeg åbenbart ikke alene.
Jeg holder da også af at skrue hårdt op for et voldsomt stykke klassisk eller popstykke efter mit egoistiske valg.
Men netop når jeg mødes med venner, familie og bekendte, vil jeg lige netop gerne kunne føre en nogenlunde åndfuld samtale med dem. Faktisk har jeg kun en ting i hovedet, i det inferno af larm ,som jeg synes snart sagt enhver fest skal være, nemlig hvornår jeg kan liste af, uden at det vækker for megen opsigt.
Jeg stod selv for nogle år siden for en foreningsfest med 250 deltagere. Da jeg aftalte engagementet med musikerne betingede jeg mig, at det var mig, der bestemte støjniveauet. Det sked de højt og flot på og så tordnede de helt vildt især efter middagen, så meget at der kun var 10-15 mennesker inde i teltet. Alle andre stod uden for på god afstand eller også gik de bare deres vej. Virkelig tåbeligt efter min mening.
Men enig, hver ting til sin tid.

Med venlig hilsen
ktm

 

og husk lige decipelmåler. maks 85 decibel. i støj.!

men okay.

i mange fest har jeg oplevet at musikken "blæsser" med gemsnit med 114 decibel.!
især i danse sekvends inden "skrup af mad"!

også i mange øvelokaler. (musikbands) gemsnit 114 decibel.!

høj musik. er for de mange tinitus freaks.


jeg har en decibelmåler liggende hjeme fra elma. til 1300 kroner.
og til tider er den ude at lufte. (elma 1350A.) 35-130 decibel i to trin.!

Jeg læste et sted hvor hurtigt udviklingen på dette felt er gået.
Da Beatles spillede deres deres sidste koncert live (1966), var det på et anlæg med en samlet udgangs effekt på 400W.
Den sidste Roskilde festival blev der spillet med 25000W  

 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
øh - jeg har opfattet noget om dit foretrukne bilmærke og derudfra skulle man tro du er vant til et noget større lydtryk end de fleste . Men du har så ganske ret. Spisemøder er summemøder og meget nemmere at styre med en afspiller (foretrækker selv grammofon) og forstærker. Havde selv nr 133 DLRK for mange år siden.

 varmetossen

Nu er der jo den forskel, at en LR bruges i andre situationer, end de hvor man møder gamle venner!
Og i øvrigt støjer en 3.9 V8 ikke alverden!
Selv en RRC 2.4 VM er rimelig spagfærdig når den er kommet i fart.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis