Dampspær/Alukraft på køkkenbordplade

Hej

Jeg er ved at lave køkken og i den forbindelse har jeg to spørgsmål. 
Korte version:
1. Hvor skal man putte dampspær på bordpladen (specielt er jeg i tvivl om ved vasken)?

2. Hvad sætter man det fast med?


Lange version:
1. Jeg har gjort det for 5 år siden og var lid i tvivl den gang også. Som jeg har kunne læse mig til skal man putte dampspær som beskyttelse mod varme og fugt.
Opvasker:
De anbefaler over opvaskemaskinen, der er en metalplade med som skal yderst ved bordkanten, men skal der også dampspær inde bag ved under maskinen og op til siddestående skabe? 
Indbygnings ovn:
Jeg har læst to steder at der skal over indbygningsovn pga. varme. Det gjorde vi ikke sidst. Vi har pyrolyseovn.
Kogeplade:
Der har jeg læst at man skal beskytte mod varmen på kanterne af hullet man skær ned i pladen.
Vask:
Her er jeg meget i tvivl. Der er fugt, men hullet bliver jo forsejlet på oversiden af vasken og silikone. Det er en porcelæns vask som sættes i plan med bordet (overfræset ned), hvis det gør en forskel? skabet ligger ved siden af opvaskeren og der kører rør ind og ud, så der kommer måske en del luftfugtighed i skabet og derved på undersiden af bordet?

2. Sidste gang brugte vi alukraft, papir med sølvpapirs flade på den ene side. Vi hæftede det med en silikone lim, som jeg mener fulgte med (men det gør der ikke denne gang). Jeg har læst et sted man skal bruge skruer, men det virker dumt i mine ører, for så bryder man dampspærren.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det eneste sted man bruger damspærre under køkkenbordpladen er over opvaskemaskinen, det er for at beskytte bordpladen mod den fugt der stiger op når man åbner opvaskeren, nogle har dog toppladen monteret, samt en gummeskrab liste i toppen, som forhindre fugten i at trække ind mellem opvaskeren og bordpladen.

Den kan nemt monteres med dobbeltklæbende tape, glem alt om skruer som du har læst et sted.
Her skriver de:
Der skal klæbes alukraft op under bordpladen (på hele fladen), hvor opvasker, indbygningsovn, radiator eller anden varmeafgivende kilde er placeret, for at beskytte træet mod varme og fugt
http://www.vordingborg.com/media/43666/montering_august_lav.pdf

Her skriver de at man skal putte dampsær ved kogeplader:
http://www.silvan.dk/Inspiration/Gallerier/Inde/Massiv%20bordplade%20montering20111130162046

Bordpladens underside skal altid beskyttes mod fugt- og varmepåvirkninger. Dette sker ved pålimning af en dampspærre på undersiden af pladen. Dampspærren skal gå ind over sideskabene og skal pålimes inden fastmontering af bordpladen. Ved montering af kogeplade i pladen skal der tages hensyn til varmepåvirkning af bordpladens kant.
http://www.dlh.dk/Download/~/media/files/Website%20specific%20files/Denmark/Hardwood/Montering%20DLH%20Bordplader.ashx


Er det overkill?
Kort sagt ja..

Nyere opvaskemaskiner har isoleret topplade, så det er meget begrænset hvor meget varme der kommer denne vej.
Det er muligt at det er overkill.
Men på den anden side er det jo en simpel foranstaltning.

Brug evt. 0,2 mm PVC dampspærre som måske ovenikøbet fuldklæbes. Så det ikke hænger og blafrer i vinden om 15 år! :o)
Tja "bedre sikker en ked af det", men er det f.eks. helt fjollet at putte det under vasken?
Nej - og det gør alukraft heller ikke.

Problemet med varmen fra indbygningshvidevarer i køkkener er vistnok at varmen ofte ikke kan bortventileres ordentligt.
Nej, den alukraft der generelt anbefales har altså en meget begrænset effekt mod varme, det er mere fugten som også Sitting bull skriver kan være et problem, og derfor bare anbefaler en alm. PVC dampspærre, frem for den skrøbelige alukraft som tit følger med.

Damspærre og dobbeltklæbende tape rundt langs kanterne, og nogle stimler i midten, er klart det nemmeste.
Jeg har lige lavet nyt køkken, med en alm. laminatplade, alt fra Svane køkken.

Her var det et stykke alukraft med, til over opvaskeren, samt noget kraftigt alu-tape, som skulle sidde hele vejen langs bordkanten, og 20 cm. længere ud i hver side, end opvaskerens bredde.
Samt der står, man ikke må åbne opvaskeren før den er kølet af.
Jeg brugte noget vævklæber, til at montere alukraften med.

Ved udskæring til kogeplader, skulle kanten, af udskæringen i bordpladen, forsegles med alu-tape.
Samt at der skal være udluftning til kogepladen, samt ovnen.
Pga. pladsmangel har jeg den glaskeramiske induktionsplade, lige over ovnen, så de har fælles udluftning.(der er lavet en 5 cm bred rille i bunden af skabet, så der er udluftning den vej, samt de riste der er i ovnen)
Jeg har tætnet alle kanter op mod bordpladen, med fugemasse. (i skabet med ovn og kogeplade)

Den gamle bordplade. var en billig laminat fra J&F, her var ingen allukraft ved opvasker, eller andre tilttag, ved komfur. Der har aldrig været problemer.
Og vi åbnede ofte opvaskeren, umidelbart efter den havde kørt, så den kunne stå og dampe af.

mvh jens
Ja, ved laminat er der generelt ikke de store problemer, så længe savsnit er lukket mod fugt.

Det er mere massive træplader der kan være problemer med høje temperaturer og fugtbelastning.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis