Tågelygte montering på Corolla

Heysa

Jeg står og skal have monteret tågelygter på min Corolla, det er modellen med hullerne til tågelygterne, så jeg skal bare have sat lygterne i og trukket ledninger. Mit spørgsmål er, kan jeg bare forbinde begge tågelygter sammen og derefter trække en plus og minus (evt.stel) ledning op til batteriet og så en kontakt inde i kabinen og så fungere det? Og er der andet jeg skal bruge?

Eller er det virkelig nødvendigt med sådan et relæ? Er der evt. nogen der kan forklare mig hvordan det er det forgår hvis det er med relæ, hvordan det så skal monteres?

På forhånd tak for hjælpen!

:-D
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken Corolla og årgang?
Det kunne jo være ledningerne er monteret, så du bare skal have et relæ, og en kontakt.

Jeg er ikke inde i reglerne, men skal nærlyset ikke slukke, når tågelygterne tændes?

Ellers prøv at spørge her......
www.toyotaextreme.dk

mvh jens

Hej
Du kan godt forbinde lygterne sammen og så kun trække en ledning op mod batteriet men
JA  du skal absolut montere et relæ - for at få det største udbytte af dine lygter skal du montere et relæ således -
Klemme 30: forbindes til + på dit batteri gennem en sikring på 15 Amp
Klemme 87: forbindes til dine lygter
Klemme 85: forbindes til stel
Klemme 86: forbindes til den ene side af din kontakt og den anden side af kontakten forbindes til et punkt hvor der kun er plus når mindst parkeringslyset er tændt.
Lygteregulativet siger at tågelys må anvendes i tåge eller usigtbart vejr - sammen med eller i stedet for nærlyset !
Relæet sikrer at du ikke overbelaster dit parkeringslys og samtidig giver det dig maximalt blus i dine lygter - så på med vanten
Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Det drejer sig om en Corolla E10 fra 1994

Det var mere fordi at der står jo at mine tågelygter er 12volt 55W. Så tænkte jeg bare på at trække ledning op til batteriet og så kun en kontakt så jeg kun kan styre tågelyset. Vil det stadig ikke lyse godt og synligt op? Det skal nemlig udelukkende kun bruges i dagtimerne som kørelys.

Er selvfølgelig godt klar over at tågelyset ikke må være tændt sammen med nærlyset, men kun bruges som kørelys.

:-D

Hej
Du skal have en meget solid kontakt for at den kan holde til 2 lygter a 55 W - det giver et forbrug på over 8 Amp. og det er der ikke ret mange kontakter der kan holde til!!!
Hvis du bruger en alm. billig kontakt vil den smelte i stykker i løbet af kort tid.
Du må godt benytte dine tågelygter som kørelys men kun uden for lygte tændingstiden, og de må så IKKE være styret af en automatic - dog er det i fgl. færdselsloven påbudt at der skal være baglys også når du benytter tågelygter som kørelys.                                                        Du kan stadig bruge min vejledning - blot skal klemme 86 så forbindes til et punkt hvor der er plus når tændingen er tilsluttet, så vil lygterne tænde når du sættet tænding på bilen !
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"

Hej
Reglen om forbrug på "mellem" 15 & 21 Watt gælder for "særlige" kørelyslygter , men den regel bliver snart ændret så det bliver muligt an anvende LED lys lovligt som kørelys  - det vil sige at reglen ikke gælder  for  tågelys / nærlys.
Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Super tak for hjælpen.

http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/17288.page

I det link er der en der har lavet et diagram over det, med relæ og kontakt. Det er bare sådan det skal forbindes, ikke?

:-D
Har lige skrevet med en anden på et andet forum, og han har ført ledning direkte til batteri og kontakt, han har en sikring også ved batteriet men intet relæ, vil det også være en løsning?

:-D
Skrevet af drkoli på 29 aug 2012 18:47
Har lige skrevet med en anden på et andet forum, og han har ført ledning direkte til batteri og kontakt, han har en sikring også ved batteriet men intet relæ, vil det også være en løsning?

Ja det er også en løsning, men en dårlig en af slagsen.

Sæt et relæ på det koster ikke mange kr.

mvh jens

Hej
@ drkoli  lad nu være med at spare det relæ - hvis du gør som du skriver med en ledning på batteri og gennem en kontakt til lygterne får du   I K K E   noget lys bag på din bil og det er ULOVLIGT - så køb nu det relæ og få det monteret rigtigt / lovligt
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis