Suzuki WagonR uden nærlys

Jeg har den heldige ejer af en Suzuki WagonR fra 98. Den har uden videre slukket for nærlyset. Positionslys og fjernlys fungerer upåklageligt. Sikringer og pærer er tjekket og de fejler intet. jeg har ledt efter et relæ, men farer vild i ledningsnettet.
Er der nogen af jer der har kendskab til ledningsnettet i sådan en bil og dermed kan lede mig til et eventuelt deffekt relæ??
Mvh. Glenn
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden

Kan du ikke høre om der er et relæ, der "klapper" når du tænder nærlyst?

Er du helt sikker på pærene til nærlyset virker, det sker ofte de begge springer næsten samtidigt.

mvh jens
Kørelyset er spændingsstyret, så hvis generatoren ikke afgiver spænding nok slukker kørelyset.
Tak for svarene. Jeg har kontrolleret pærerne - de fejler intet, og der mangler ikke spænding. Til gengæld kan jeg ikke høre kørelysrelæet klikke. Desværre kan jeg heller ikke finde relæet, så hvis en af jer ved hvor jeg skal finde det, vil jeg meget gerne høre om det 
Mener at kunne huske at kørelysrelæet er integreret i styreboksen der er placeret bag hanskerummet. Hvad er batterispændingen når motoren er startet. Der skal være mindst 13,8 V. Der skal være mindst 13,2 V på styreboksen før kørelyset tænder.
Annonce
Kig lige efter, hvor gammelt dit batteri er. Det er måske på vej til de evige batterijagtmarker. Eller få kontrolleret spændingen

 

Endnu en gang tak for de gode tilbagemeldinger. hvis det er spændingen, der er for lav, ville jeg så ikke stadig kunne køre med normalt nærlys ved at tænde på kontakten??
Hej
Spændingen har intet at gøre med dit normale nærlys ha kun betydning for automatisk kørelys. På de fleste biler fra Japan - Korea m.f. er lyset indrettet anderledes end vi gør her i europa.
På den klemme hvor vi har stel, lægger de en plus når lyset tændes - samtidig ligger der stel (minus) der hvor vi har plus til det korte lys, og lyset blænder op og ned ved at minus flyttes.

Prøv at tænde dit nærlys og mål med begge stik afmonteret fra forlygterne om der ligger en plus på nogen af de 3 ledninger - hvis det er det japanske system bør der være plus på et af de to lodrette stik - er det europæisk system skal der være plus på den eneste vandrette klemme.

Mangler du plus i det japanske system er der sprunget en eller to sikringer ! ligeså i det europæiske.
Prøv at måle og kom tilbage med resultatet, så skal jeg hjælpe dig videre - hvis du ikke har nogen spændinger er din lyskontakt sikkert defekt ! (har du haft "kraftigere" lamper monteret?
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej
Har du fået lyset til at virke eller har du skrottet bilen ??  

Vil jo gerne kende slutningen på tråden ! 

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn

Jeg endu ikke haft tid til at rode med bilen på det seneste, så den kører stadig med tågelygterne som nærlys/kørelys.
Så vidt jeg ved har der ikke været monteret kraftigere lamper.

1000 tak for hjælpen til nu. Jeg vil naturligvis vende tilbage, når jeg er blevet klogere på det elektriske system.

Mvh. Glenn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis