Da jeg i foråret satte mine skiftede sommerhjul bemærkede jeg at det dæk der havde siddet som højre fordæk havde lidt mere slitage på ydersiden end ellers. Ved monteringen vekslede jeg for og bag for at få slidt alle fire dæk nogenlunde ensartet. Efter at have monteret dækkene kørte jeg så ned for at få sporet bilen. Nu her den anden dag observerede jeg så at højre fordæk igen var slidt på ydersiden - denne gang dog ret voldsomt, så dækket faktisk er helt nedslidt på ydersiden og med knap 3 mm mønster på midten og indersiden. Bagerste dæk i højre side har ca 4 mm mønster. De to dæk på venstre side har ca 5-6 mm mønster.
Dækkene er retningsbestemte af typen Vredestein Sportrac 3
http://www.tyremen.co.uk/product/10...rac-3.aspx
Nu er det så at jeg har to Michelin Energy dæk liggende i samme størrelse med 7-8 mm mønster liggende fra de gamle fælge jeg fik sat vinterdæk på, og dem vil jeg jo gerne bruge.
http://www.alven-ingvarsson.se/somm...ergy-saver
(de to links er første og bedste google søgning for at vise mønster så dækstørrelser på billederne kan være forskellige)
Lovmæssigt skulle det som jeg har forstået det være fuldstændigt ligemeget med dækmønster så længe der bare er tale om samme type dæk på begge sider af akslen, men vil det kørselsmæssigt have nogen betydning hvis jeg vælger at sætte de to Michelin dæk på i venstre side i stedet for de to mest slidte Vredestein dæk? Der er jo noget forskel på mønsteret ligesom der jo er lidt dybere mønster på Michelin'erne. Ved ikke om de par mm's forskel har mærkbar betydning for bilens køreegenskaber og om det er nok til at den vil trække til siden eller om det ikke har betydning?
Det var egentlig mest for at undgå at skulle til at rotere et tredje dæk rundt og have det afbalanceret også.
Og JA, skal naturligvis forbi og have bilen sporet/4 hjulsudmålt med det samme jeg har fået skiftet dækkene - og helt klart et andet sted end sidst!
Naturligvis vil jeg jo gerne spare pengene til at skulle roteret det tredje dæk, men grunden til at jeg spørger er lige så meget fordi jeg kom til at snakke med et par stykker om det og der var vidt forskellige meninger om det lige fra at det var lige meget til at det absolut ikke var en god ide da dækkene havde vidt forskellige køreegenskaber pga forskellige mønstre ... håber der er nogle herinde der kan hjælpe lidt.
På forhånd tak :-)