Lave hul i beton kloakrør?

Hej alle,

Jeg er ved at bikse en hjemmelavet sandfangsbrønd sammen.
Jeg har købt et rundt beton kloakrør, som jeg skal have lavet to huller i der passer til Ø110 orange kloakrør.

Hvordan laver man nemmest huller i sådan et rør uden det flækker? Jeg har en plan om at bruge en slag boremaskine, og bore hele vejen rundt, men det virker lidt omstændigt, og så er jeg iøvrigt bange for at røret flækker når man bruger slag.

Hvad siger i?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med lidt snilde og fantasi kan du komme langt med en lille vinkelssliber med en klinge til sten/beton.
Til finbearbejdningen skærer du riller og slår rent med hammer og mejsel.

Med venlig hilsen
ktm

 

Medmindre du vil invester i et kronebor, er den bedste metode, at bore en masse ca. ø 5 mm huler i rundkreds, plaser den så tæt som muligt, efterfølgende kan du evt. bore dem op til ø 8-10 mm, så er det nemt at banke "brikken" ud.

Jeg lavede selv sandfangsbrønde, at 315 mm kloakrør, nogle stumper jeg fik.
De er nemme at save hul i, med en hulsav, og så bruge en såkaldt  in-situ kobling 110mm, så bliver samlinen helt tæt.
Jeg støbte bund i, og støbte beton dæksler med reces der paser ned i røret.



mvh jens
Jeg må lige prøve det i morgen.
Har også set en færdig model, men synes godt nok de er for dyre når en halv færdig i beton koster 150,-.
hvis du har en bunke sand, så plaser betonrøret godt og solidt i sandet, når du bearbejder det, så er der mindre risiko for at det revner utilsigtede steder.

mvh jens
Annonce
Hej Ktm stiller lige et andet spørgsmål der ikke er relevant for det du spørger om lige nu. Håber det er ok. Jeg læste et sted ang. stokerfyr at du skrev at du regulerer den indfyrede mængde ned, så fyret ikke kan kommer helt op på stoptemperatur, og det kører kontinuerligt, så opnår du færre problemer. Og at efter du regulerede din pillebrænder ind i denne funktion, har du sparet en hel del brændsel, idet du undgår de meget uøkonomiske pausefyringer. Du skriver desværre ikke hvad du stiller dit fyr på her om sommeren, kan jeg måske få et bud på det. For det lyder da rigtig godt. Venlig Hilsen LRJ
Det må du eksperimentere dig frem til på dit fyr. Jeg kan stille på mellem 1 og 7, men det afhænger også af de aktuelle piller.
Men ellers er det nok mere rigtigt at lave en ny tråd med dette!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis