Faskine tager ikke fra - er sikkert stoppet til

Hejsa,

I min græsplæne er der to faskiner til regnvand fra taget: Den ene virker ganske fint, men den anden har efterhånden meget svært ved at tage fra, og ved kraftig regn står vandet ud af sandfanget. Vandet står altid relativt højt i sandfanget - selv efter en længere periode uden regn - og løber kun meget langsomt mod faskinen. 

Min fornemmelse er, at den tidligere ejer af huset ikke har været så flink til at sørge for at rense tagrender og sandfang, og at der nu er en ophobning af ting og sager, som gør, at vandet enten ikke længere kan løbe frit til faskinen eller at noget inde i faskinen evt. er sandet til/stoppet af noget.

Hvordan får jeg den renset op? Er der andre muligheder end at fatte en skovl og grave op, så jeg kan få et overblik over situationen? Tanken er simpelthen at følge røret fra sandfanget og så grave derudaf....


/Morten
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Nu fik jeg mig taget sammen og gravet mig et hul. Når jeg stikker et par fingre ind i den sidste del af røret, kan jeg mærke grannåle, snadder etc. så skidtet er simpelthen tilstoppet.



Der er dog ikke meget plads at gøre godt med, og jeg kan derfor ikke komme rigtig til. Min umiddelbare tanke er at fjerne jorden omkring røret og save de yderste 20-30 cm af. Derefter renser jeg skidtet og monterer et nyt stykke rør.

Andre forslag?

Det ser umiddelbart ud til, at problemet skabes af især grannåle, og vi har da også et grantræ, som fælder en del. Ifølge konen er det ikke en mulighed at fælde det.... Men da jeg for fremtiden gerne vil undvære at skulle til at grave igen, vil det derfor give mening at forsøge at stoppe ophobningen af grannåle allerede ved sandfanget. Min tanke er at lave en Storm P-løsning med en finmasket si, som vandet kan løbe igennem. Jeg forventer, at grannålene kan aflejres i sien, og så skal jeg bare huske at tømme den med jævne mellemrum.

Andre forslag?

På forhånd tak for input!

/Morten

Nej, det kan jeg nok ikke bare lige. Jeg er dog ikke helt sikker på, om faskinen er stoppet, så det må jeg lige checke. Måske jeg bare pøser noget vand igennem, når jeg har fået fjernet proppen i røret og ser, hvad der sker. Enten kan faskinen tage fra eller også kan den ikke....

Tak for input!

/Morten

du prøver at hoppe, hva? Hoppe over hvor gærdet er lavest! Skær tørvene af og få den faskine op og rengjort. ned med den igen. Det materiale, der er nede i faskinen forsvinder jo ikke fordi du spuler - tværtimod! Et råd er, at købe en 20-kroners pressenning at lægge jord og tørv over på. så er projektet til at overse.

 

Hej

Har du noget løvfang el. bladstop polynet i tagrenden?

se evt. dimensionering af faskiner

http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2001/87-7944-566-7/html/kap05.htm

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis