Hurra for elendige byggematerialer - ujævnt bjælkelag!

Hey,

Ja, nu er det jo første gang jeg bygger hus, så jeg tror jo som udgangpunkt, at man kan regne med at byggematerialerne fra XL Byg er lige og iorden - stor fejl!

Jeg startede med at montere bjælkelag i stuen og kom da også et godt stykke inden jeg fandt ud af at bjælkerne langt fra er lige allesammen! Jeg blev så opmærksom på dette og sorterede resten af bjælkerne og fik byttet de værste med nogle nye. Bjælkelaget i stuen, som jeg nåede at få lagt, inden jeg opdagede de skæve bjælker svinger nok ca. 5-6mm inde på midten af gulvet, når man flugter hen over gulvet og da bjælkerne ligger pr. 30cm, så skal der jo lige rettes lidt op.

Her har jeg taget et billede ovre fra loungen, oven køkken/alrum og over til stuen, så man kan se hvad jeg snakker om: (der kommer snart nogle billeder indefra!)


Bjælkelaget i stuen er 45x195, som ligger pr. 30cm. Det var meningen det skulle være 70x195'ere pr. 40cm, men det var ikke til at finde 70x195 bjælker og denne løsning var billigere og ganske fin iflg. ingeniøren. Spændet i stuen er ca. 4,5m.

Resten af bjælkelaget i huset er laget og er 120% i vatter overalt, men skal jo have lavet stuen lige så jævn inden jeg etablerer gulvvarme, samt overgulv.

Gulvkonstruktionen bliver varmefordelingsplader i 25mm forskalling, gulvpap og så svømmende 15mm parket gulv.

Jeg har jo lært nu, at ALT skal tjekkes og sorteres, MEN nu er det jo lagt og jeg skal have fundet den bedste løsning.

Min plan var, at høvle de 4-5 højeste spær ned i niveau og så "klodse op" med murpap mellem spær og forskalling ved de spær hvor der måtte være lidt luft...

Er det den korrekte løsning eller findes der en bedre løsning?

- jeg ville være træt af, at skulle pille hele skidtet ned og starte forfra med nye materialer!

 SELVBYGGER!!!

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De skævheder er ganske normale, og man vender alle bjælker så de buer opad, hvis der da er skævheder og sørger for at de skæveste sorteres fra.

Sys bare det ser ud af meget når jeg lægger en retteskinne på, især når der kun er 30cm mellem bjælkerne. Tænker om ik forskallingen vil komme til at følge disse "bugter" og der dermed vil komme fordybninger under det færdige 14mm parket gulv?

Et tillægsspørgsmål...

Som mine bjælker ligger i stuen (se billede), så kommer forskallingen jo til at krydse bjælkelaget og færdig gulv kommer så igen til at krydse forskallingen og dermed ligge langs tagryggen, hvilket også er tiltænkt. Mit bjælkelag i resten af huset ligger modsat det i stuen, altså blir jeg her nødt til at ligge færdig parket parallel med forskalling/varmefordelingsplader, for at få det til at ligge ligesom det i stuen.

Er det okay at ligge forskalling og parket parallelt, når jeg har 60cm c/c mellem bjælkelaget og bruger en 25mm forskalling? Ellers blir jeg vel nødt til at benytte gulvplader med spor og det er jo noget dyrere! Alternativt kan man smide en gulvspån under forskallingen, men det er jo også en ok udgift. I tømmerhandlen mente de at man sagtens kunne ligge det parallelt, men vil lige høre eksperterne, da jeg også har læst det modsatte i en tråd...

På forhånd tak!

 SELVBYGGER!!!

Er det spærtræ du har brugt?

Jeg har lige lavet ny gulv i mit køkken, og bruge 45 x 295 mm spærtræ som strøer, det var faktisk forbavsende lige.
Også købt hos Xl (Brejnholt tømmerhandel Randers) Det var måske også der du handlede?

mvh jens
Jep 195x45 spærtræ, dog købt ved XL Byg Randers (Vorup Tømmerhandel). Er dælme skuffet over kvaliteten på deres materialer!

 SELVBYGGER!!!

Jeg har nok bare været heldig, så stor forskel er der nok heller ikke på Xl'er

Det jeg bedst kan lide ved Brejnholts tømmerhandel, er hvis man selv henter materialerne,
så går den der ekspedere, med ud og finder tingene frem, og hjælper med at læsse på.

mvh jens
Annonce
Sys bare det ser ud af meget når jeg lægger en retteskinne på, især når der kun er 30cm mellem bjælkerne. Tænker om ik forskallingen vil komme til at følge disse "bugter" og der dermed vil komme fordybninger under det færdige 14mm parket gulv?

Et tillægsspørgsmål...

Som mine bjælker ligger i stuen (se billede), så kommer forskallingen jo til at krydse bjælkelaget og færdig gulv kommer så igen til at krydse forskallingen og dermed ligge langs tagryggen, hvilket også er tiltænkt. Mit bjælkelag i resten af huset ligger modsat det i stuen, altså blir jeg her nødt til at ligge færdig parket parallel med forskalling/varmefordelingsplader, for at få det til at ligge ligesom det i stuen.

Er det okay at ligge forskalling og parket parallelt, når jeg har 60cm c/c mellem bjælkelaget og bruger en 25mm forskalling? Ellers blir jeg vel nødt til at benytte gulvplader med spor og det er jo noget dyrere! Alternativt kan man smide en gulvspån under forskallingen, men det er jo også en ok udgift. I tømmerhandlen mente de at man sagtens kunne ligge det parallelt, men vil lige høre eksperterne, da jeg også har læst det modsatte i en tråd...

På forhånd tak!

 SELVBYGGER!!!

Hej jeg ville ikke lægge dem parallelt, da man nemmere får problemer på den måde, men er dog ikke sikker på, at det ikke kan være ok.

Du skriver 25 mm forskalling, men du anvender vel tykkelseshøvlet forskalling??
Jeg benytter høvlet forskalling ja...

Så skal jeg have plader med spor eller gulvspån under min gulvopbygning, for gulvet skal ligge ens i hele 1. sal, da stue og lounge har forbindelse via en bro, som er monteret over alrummet, så mit parketgulv går gennem hele overetagen...hmm...det er sgu lidt bøvlet og bekostelig, men det er der jo ik meget at gøre ved...

 SELVBYGGER!!!

Måske jeg har misforstået problematikken, men klodser du ikke forskallingen op, så underlaget bliver 100 % plan?

som udgangspunkt vil jeg også mene at du bør forvente mindre skævheder på dit spærtræ, men er det meget, så ville jeg bede dem levere nye bjælker.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Nu skal det jo måske siges at træ er et levende materiale som selvom det er lige fra fabrikken vil det arbejde hen over tid - når det så er sagt er min oplevelse at træ i god kvalitet stiller krav til korrekt opbevaring som de billigste tømmerhandler sjældent lever op til, især med den sommer vi har haft i år.

En anden ting er at hvis det skal være tættere på 100% er man i højere grad nødt til at afhente og udvælge selv - lagermanden har kun tid til at tage fra toppen af stakken.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis