Hurra for elendige byggematerialer - ujævnt bjælkelag!

Hey,

Ja, nu er det jo første gang jeg bygger hus, så jeg tror jo som udgangpunkt, at man kan regne med at byggematerialerne fra XL Byg er lige og iorden - stor fejl!

Jeg startede med at montere bjælkelag i stuen og kom da også et godt stykke inden jeg fandt ud af at bjælkerne langt fra er lige allesammen! Jeg blev så opmærksom på dette og sorterede resten af bjælkerne og fik byttet de værste med nogle nye. Bjælkelaget i stuen, som jeg nåede at få lagt, inden jeg opdagede de skæve bjælker svinger nok ca. 5-6mm inde på midten af gulvet, når man flugter hen over gulvet og da bjælkerne ligger pr. 30cm, så skal der jo lige rettes lidt op.

Her har jeg taget et billede ovre fra loungen, oven køkken/alrum og over til stuen, så man kan se hvad jeg snakker om: (der kommer snart nogle billeder indefra!)


Bjælkelaget i stuen er 45x195, som ligger pr. 30cm. Det var meningen det skulle være 70x195'ere pr. 40cm, men det var ikke til at finde 70x195 bjælker og denne løsning var billigere og ganske fin iflg. ingeniøren. Spændet i stuen er ca. 4,5m.

Resten af bjælkelaget i huset er laget og er 120% i vatter overalt, men skal jo have lavet stuen lige så jævn inden jeg etablerer gulvvarme, samt overgulv.

Gulvkonstruktionen bliver varmefordelingsplader i 25mm forskalling, gulvpap og så svømmende 15mm parket gulv.

Jeg har jo lært nu, at ALT skal tjekkes og sorteres, MEN nu er det jo lagt og jeg skal have fundet den bedste løsning.

Min plan var, at høvle de 4-5 højeste spær ned i niveau og så "klodse op" med murpap mellem spær og forskalling ved de spær hvor der måtte være lidt luft...

Er det den korrekte løsning eller findes der en bedre løsning?

- jeg ville være træt af, at skulle pille hele skidtet ned og starte forfra med nye materialer!

 SELVBYGGER!!!

Hey, Ja, nu er det jo første gang jeg bygger... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke hvor godt du har gjort dem fast endnu.
Er der mulighed for at de forholdsvist nemt kan afmonteres igen.

Så kunne du jo vende de af dem, som var helt tossede, således at de også buer opad.
De burde have været monteret med "pilhøjden" opad. Og det er klart, at hvis en bjælke ligger korrekt, og den næste vender "nedad", så skal der blive en stor forskel på dem.

Er der et par mm. forskel fra den ene til den anden, går det nok også... Men i hvert fald, at få rettet de der rager mest op/ned

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Jeg har rettet bjælkelaget op idag, netop ved at høvle de værste af den (2-3 stykker) ned i niveau og så var der to som lige skulle vendes om, så nu spiller det max!

Har også idag bestilt 22mm dobbelt notede gulvspånplader, så dem ligger jeg først, derefter forskalling og varmefordelingsplader ovenpå og så 14mm parket til sidst. På den måde kan jeg vende mit parket ligesom jeg har lyst til og jeg får et dejligt stabilt gulv - det må være måden at gøre det på!

Forskalling og isolering til alle lofterne nedenunder er også bestilt, så nu er det bare at give gas og få knaldet nogle sager op!

 SELVBYGGER!!!

Så har jeg forskallet og isoleret min etageadskillelse og skal imorgen lægger Novopan 22mm gulvspånplader. Pladerne er dobbelt notede og skal limes i samlingerne.

Er der noget man skal huske ved monteringen eller inden??

Jeg tænker på om der er noget man bør gøre for at fx at minimere risikoer for at gulvet knirker eller hvad ved jeg.

Læste også i en anden tråd, at der var en der skrev at han limede pladerne underneden, altså mellem bjælker og plader - er det noget der er hold i eller hvordan?

På forhånd tak!

 SELVBYGGER!!!

Hvis skruer så brug f.eks. Spun+. Fordi de har Torx-kærv.

"NKT-Fasteners Plata-flex 4,2 x 55 mm, CE-mærket" er noget l..t. Fordi de har Philipskærv.

JEG HAR HØRT AT;

Hvis man limer pladerne til bjælkerne/strøerne så opstår der IKKE en sprække eller hulrum imellem plade og bjælke. Hvis - specielt bjælken - svinder en smule ved udtørring.
Men om det har nogen praktisk betydning og om der er utilsigtede ulemper. Ved jeg ikke!

Ihvertfald kan konstaterer at mit eget spåndpladegulv, udlagt og fastgjort med håndholdte ringsøm for over 20 åtr siden, men ikke limet fordi der ligger en dampspærre imellem plader og (fastgjorte) strøer.
Dels aldrig har knirket det mindste, men på den anden side kunne hverrt søm uden problemer daskes en ½ mm længere i. Nu her hvor det kom et nyt trægulv ovenpå!

Så vi er nok ude i de finere detaljer - hvad jeg iøvrigt tror at Preteababy værdsætter! 

Annonce
Jeg limer altid spånpladerne fast til gulvbjælkerne / strøerne.

De fleste anbefaler skruer ja, men jeg selv har faktisk bruge galv ringsøm de sidste par år, da sandsynligheden for knirker er så godt som fraværende når spånpladerne er limet fast til bjælkerne, samt ringsømmen jo sidder utroligt godt fast, med deres lim i enderne, prøv bare at trække sådan et op af en frisk stykke spærtræ, de fleste gange vil hovedet trække af, eller rette ud, frem for at sømmet giver efter.

Vil man skrue det fast, vil jeg anbefale 4.5 x 60 G3 skruer til det, og ikke de plataflex, som i dag også fåes med Torx, Plata og  montaflex skruer har dog ellers kørt med Philipskærv  som Sitting bull også skriver de sidste 15 år, men har endelig set lyset, da de begyndte at lave dem med torx også for en 2-3 år siden.
Ikke NKT Fasteners. Har stadig Phillips kærv.

Men måske er det kun restlageret de skal af med!!! :o)
Ja, det kunne sagtens tænkes...

Tror faktisk stadig de producere begge, de de jo også fåes på bånd, og her kan kun PH bitsen benyttes jo.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis