Forstærkning af spær kun i den ene side ?

Hej,  min solcelle leverandør siger at mine spær skal forstærkes, da de skruer der bruges er 8x100mm og de nuværende spær er 45 x 120. og der skal 2 skruer pr. beslag
Så kan man nøjes med at påfore i kun den side hvor der skal monteres solceller, da det jo drejer sig om at have noget at skrue i.
Hvis det er ok, kan man så skrue dem sammen eller skal de sømmes.

Håber det gir mening.

Pfh tak
Steen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det gør det.

Det er så ikke en forstærkning af spær som du skriver i overskriften, men bare en påforing af spær,  for at opnå et bredere spær som beslaget kan monteres  i.

De skal både skrues og sømmen på, hvad du nu foretrækker, og de skal jo kun monteres på de spær hvor cellerne skal monteres, yderligere spær er der jo ingen grund til at lave påforing på.
Var så lidt...

Nu skal det jo osse vurderes om leverandøren virkelig mener forstærkning  - af spærene - eller hva'!

For det er jo en kendt sag at der for tiden skrues massevis af solpaneler op på tagene uden at det er sikret om  spærkonstruktionerne  måske kemmer til at hænge vel rigeligt.

Men egentlig kunne jeg nu osse godt tænke mig at lære hvordan de beslag monteres. På siden af spærene eller hvad?
(For hvorfor bruger leverandøren ikke blot nogle kortere og evt. tykkere skruer. Fordi det jo ikke er mange spær der er 100 mm tykke - her til lands)

OK.

Så sørg din solpanelleverandør hvorfor han ikke udformer sine beslag så de passer til din spærbredde.
Og så godt som alle andre spær der er rejst i dette dronningerige de sidste 30 år?


Det ligner beslagene fra Würth, de anbefaler 2 stk 8 x 100 A2 rustfri skruer
Eller 3 stk 6 x 80 A2 rustfri skruer

Og 2 stk 8 x 100 skruer i et spær på 45 x 120 mm, når skruerne sidder rimelig tætte, er nok hård kost til spærene.

mvh jens
Måske!

Men hvorfor ikke bare udforme beslagene så de dur. Med de to skruer over hinanden!

Det viste beslag svarer jo til at en sømbeslag-fabrikant foreslår 100 mm søm i vinkelbeslagene og beder dig tilpasse tømmerkonstruktionerne til hans beslag. Og ikke omvendt!
For mig ser det ud til at skruehullerne sidder lidt forskudt for hinanden, så de ikke umiddelbart sidder i samme årer i spærtræet.
Hvis der bores for i den rigtige dybde og med korrekte borstørrelse til skruerne, vil jeg mene, at det trods alt er bedst at sætte skruerne i spæret, og derved undgå at skulle sætte stumper af spærtræ og klemlister ind i konstruktionen, ligesom man skal sikre sig at vand på undertaget bliver ledt udenom disse lappeløsninger (det er dog tæt på spæret, så risikoen for fugt er ikke så stor, men det skal med i overvejelserne).

Ellers er jeg enig med Sitting Bull.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis