Gulvspånplader direkte på bjælkelag..

Hej

Har købt nyt hus og skal til og renovere min 1. sal. Skal have det gamle gulv op og rettet det hele op og lagt gulspånplader ud. Mit spørgsmål lyder: Når jeg har rettet hele bjælkelaget op med rigler på begge sider af bjælkelaget, og derved reduceret "strø" afstanden fra ca 86-87 cm til 76-77 cm, kan det så godt gå at lægge 22 mm gulvspånplader med dobbelt fer og not ud med flyverstød, selvom producenten siger MAX 60 cm??? Og kan det hjælpe at sætte rigler på tværs mellem bjælkelaget når afstanden er ca 16-17 cm mere end max??

På forhånd tak..  

MBrown
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jaa... Du kan godt. Men tror du bliver træt af det i længden. Simpelthen ikke stabilt nok.

Sig natur?
Hvad med at sætte 45 x 95 spærtræ på tværs pr cc 60 cm i bjælkesko, og lad de langsgående samlinger ligge ovenpå disse eller læg gulvspånpladerne den anden vej.

Et stort arbejde, men med et rigtig godt resultat.
Koludabyg:

de 3 mm forskel der er på pladerne er det virkelig nok til at gøre det mere stabilt?? Ville det virkelig kunne mærkes så ustabil?? Hele rummet er på 60 m2 hvor der vil blive 4 værelser, ikk rum hvor man vil hoppe eller løbe rundt, vil det virkelig give så meget efter??

Orla Nautrup:

Ja det var måske oz en mulighed, men ja et stort arbejde..

MBrown
Nu er det ikke springet fra 22 til 25mm der gør den store forskel, men at gå frem spånplade til krydsfiner der er årsagen til et væsentligt mere fast underlag.

Umiddelbart ville en 22mm krydsfiner være væsentligt mere fast end 22mm spånplade, så bare her ville være en stor forbedring.
Annonce
Men kan man idet heletaget købe 22 eller 25 mm krydsfiner som gulvplader? Med not + fer og den slags???
Og hvis man kan er de så ikke voldsomt dyre?
Men kan godt købe pænere finer til undergulv ja, men ville købe alm. tagfiner, de er normalt rimelige pæne.

De er dog ikke ende notet, så man skal forvente at lave underlag over enderne, eller renskære henover bjælkerne, den er kun langs kanterne man har fer og not jo.
Tagkrydsfiner fås ikke som 25mm.
Og jeg tror ikke at 21mm tykkelse er en reel mulighed med bjælkeafstande over 80 cm c/c.

Det bliver simpelthen for blødt.

Nej, 25mm er konstruktionfiner

21mm tagfiner er også for lidt til 76-77 cm som han skriver, men er klart bedre underlag end spånpladen med det spænd.

Men sådan er det altid når man forsøger at "slippe nemt" omkring et problem, som for langt spænd mellem bjælkerne, eneste rigtige løsning der er på problemet er mellembjælker, eller simpelthen lægge et 32mm massivt gulv, hvilket sikkert er lige så billigt som at lægge mellembjælker, spånplader, og efterfølgende et svømmende gulv eller tæppe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis