Hvid tømmersvamp??

    Hej.
Jeg er begyndt at opdage i min kælder på mine beton vægge, er der ngle steder er nogle meget små fine hår, som faktisk ligner snefnug i meget små forhold, det er lidt forskellige steder, men hvad er det? Er det hvid tømmersvamp eller hvilken form for svamp ka gro på beton kældervægge? -

Hvad kan man evt. gøre ved problemet?

Kan man banke alt gamle puds af, smide nyt puds på og male det?

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er nok ikke Hvid Tømmersvamp - som kun amgriber træ!

http://www.teknologisk.dk/artsbeskrivelser-svamp-og-skadevoldende-organismer/aegte-hussvamp/8798

Men der skal langt flere billeder eller oplysninger til for at fastslå problemet.

Er du sikker på at det ikke blot er lidt salpeterudslag.
Hvor gamle er væggene, er det tilfældigt hvor væksterne forekommer, hvordan er ventilation og fugtforhold, osv., osv.

hej

Hvor gammelt er dit/jeres hus ?
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mit hus er fra 1946 -

Sitting bull , det ligner helt vildt fint støv som hænger på væggen, hvis jeg rører lidt ved det så rasler det ned med det samme, så det er et "fint lag støv" på væggen..

Billeder kan jeg prøve at tage i løbet af i aften, væggene er jo fra nybygningen altså 1946, det er kun i kælderen, og på tilfældelige steder på de fleste vægge dernede, der lugter ikke af kælder, og syntes ikke fugtigt dernede, har også prøvet med affugter dernede, som intet vandsugede ud..

Derfor er jeg lidt i tvivl om det er en form for svamp, eller hvad det kan være?

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Her er nogle billeder jeg lige har taget, ved ikke hvor tydeligt det er på dem.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

på 4 ud af de 5 er det hvide "støv" jeg snakker om, på det ene af dem er der store fugt plamager,. som kun er det ene sted, det "hvide støv" er en del forskellige steder rundt i kælderen, ikke i stort om fang, men mange steder hvor der er små plamager..

Be Smart - Not Stupid..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er jo noget kulørt!

Jeg tror at det mest er salpeterudslag - som er overmåde almindeligt hvor der trænger fugt ind i kældre.
Prøv at smage lidt på det!

På de nederste billeder ligner det nu osse skimmelsvamp eller mug! Som skyldes (for) høj luftfugtighed!

Jeg har en kammarat der hårdnakket hævder at hans kælder ikke er fugtig. Selv om det lugter tydeligt af skimmelsvamp = kælder.
Mon det er det samme der gør sig gældende i dit tilfælde? :o)

Problemet med fuftindtrængen kan løses med div. kemiske påsmørringsprodukter. F.eks. Vandex eller Sila.

Skimmelsvampen ved mere ventilation eller opvarmning. Så den relative luftfugtighed sænkes.

Sitting bull, nej det er ikke tilfældet her, netop fordi den havde kælder lugten da jeg købte huset, så har prøvet at lufte meget ud, dog er jeg ikke i tvivl om udluftnngen kan blive bedre, jeg skal også have sat en ventilator op dernede og de gamle vinduer er piv utætte, men det burde jo bare gøre udluftnignen endnu bedre.

Men hvad får dig til at tro saltpeter udslag er årsagen?, hvordan kan det komme i en kældervæg der er støbt op og komme selvom det yderste puds er banket af og hvorfor er det ikke over det hele så? - Samt hvordan får man det væk og gør det nogen skade? - det ligner jo noget der kunne kradse hul på ens lunger i løbet af 2 sekunder =)

Be Smart - Not Stupid..

Salpeterudslag er meget almindelige i kældere!
Fordi der trænger fugt ind igennem betonen, som, når den er fra 1946, ingenlunde er fugttæt. Beton skal bla. have et vist cementindhold for at være vandtæt. Desuden er der mange andre krav der skal overholdes, bla. blandingsforhold, vibrering osv.
Men det helt væsentlige er og var nok at det slet ikke var noget krav at en kælder skulle være vand-eller fugttæt og dermed tør i 1946

Den kemiske reaktion kan jeg ikke forklare, men det er fugten/vandet trækker salpeter ud af betonnen. (Faktisk er det vist kalium!)

Salpeter er ikke det fjerneste giftigt, bla. anvendes det i madlavning - til ægte gravede laks f.eks. Og rullepølse. Og sprængstof - spørg Breivik om detaljerne!

Fugtindtrængen kan hindres med kemisk fugttætning.

Der er lidt her; http://www.vandex.dk/indhold/datablad/db303.pdf
Sitting Bull..

Hvordan kan man tjekke om det er saltpeter for at vøre 100% sikker?

Be Smart - Not Stupid..

Hvis det ser ud som salpeter, lugter som salpeter, smager som salpeter - så er det salpeter!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også