VW Polo bruger motorolie

Hej til alle brugere.

Vores søn har en VW Polo 1,6  6N fra 1997 med 260.000 km bag sig og han har haft den i foreløbig 4 år. Men den bruger en del olie, nok ca. 1 liter / 1000 km, men det er måske ikke unormal ?  Den kører med en almindelig 15/40 W og ryger ikke. Den starter og kører fint. Måske andre med samme problem ?

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
Hej til alle brugere. Vores søn har en VW Polo... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Udluftningen fra bundkarret har faktisk været afmonteret i.f.m. udskiftning af spjældhus, men det blev opdaget ved syn og kom derved på plads igen.
Swedol : Er det et tilsætningsmiddel, der tætner ?

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
Swedol er et tætnings middel og smørre middel der lægger sig som en tynd hinde på alle sliddelene, jeg syntes det giver bedre kompresion og hvis der er noget der klapre bliver det også stoppet i nogen grad. Hvis motoren har mindst 4 liter motorolie kan den ene liter erstattes med swedol. Så skal man kører en tur på mindst en time og så efterfylde med den olie man normalt bruger.
Aha, men skal det forståes sådan, at man aftapper den gamle olie og derefter påfylder 1 liter swedol og kører en time, hvorefter man efterfylder 3 liter alm 15/40 ?

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
Som jeg lige husker hældes Swedol på, sammen med motorolien, så skal der 3 liter olie på.
Bruger du 1 liter swedol og 2 liter motorolie, og køre med det til næste olieskift.
Men læs instruktionen på"bøtten" ...

Jeg har selv prøvet Swedol, på en motor der brugte lidt olie, det havde overhovede ingen virkning, jeg kunne ikke mærke eller høre nogen som helst forskel, og olieorbruget hjalp det heller ikke på.

Mvh jens
Skrevet af Poul A. på 27 aug 2012 15:03
Aha, men skal det forståes sådan, at man aftapper den gamle olie og derefter påfylder 1 liter swedol og kører en time, hvorefter man efterfylder 3 liter alm 15/40 ?

Nej du skal blande det med den olie du bruger, den liter skal blot erstatte den ene af de tre. Og husk så at efterfylde når der er kørt nogle timer, ellers har det ingen virkning. Det står også meget tydeligt på dunken. Du kan købe det hos Onkel Harald, noget billigere end nogle tank stationer vil have for det.
Annonce
Siden sidst har vi vurderet, at det nok er nemmere/sikrere at påfylde efter behov.
Men nu er der opstået et nyt problem, for med kold motor har den svært ved at ta' gassen fra tomgang og opefter, men efter få sekunder kører den fin. Er det et kendt problem ?

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
olieforbruget et jo ikke mere end hvad nye franske motorer må bruge iflg. service bogen. gå aldrig over en 10w40 det kan dine ventilløftere ikke lide..


dit problem lyder som nogle vacumslanger, eller en temp.. føler
Hej.
Brug nu bare hvad fabrikken foreskriver af smøreolie og ikke ret meget andet.
På moderne motorer kan det være risikabelt at eksperimentere. Jeg har erfaring for at særlig VW og Mercedes er følsomme, og kan netop udvise for stort olieforbrug hvis olien ikke er den det nøjagtigt skal være.

mvh

 varmetossen

Skrevet af subwoof på 08 apr 2013 21:21
olieforbruget et jo ikke mere end hvad nye franske motorer må bruge iflg. service bogen. gå aldrig over en 10w40 det kan dine ventilløftere ikke lide..


dit problem lyder som nogle vacumslanger, eller en temp.. føler


Tak for svaret. Hmm.. kølevands-thermostaten er netop blevet skiftet og derfter viser temp.måler kun 70 grader i driftvarm tilstand imod 90 grader før, så jeg må nok omkring forhandleren af den komplette kølevands-forgrener...

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
Når en bilmotor når det kilometertal og den alder, er de såkaldte paraplyer garanteret glashårde. De skal være elastiske for at tætne.
Det viser al erfaring.
Spar pengene til alle de her vidundertilsætningsmidler, der gør bilen som ny igen, og skift ventilernes olietætningsringe i stedet.
Det er ikke en uoverkommelig opgave på en gammel Polo.

Der er yderligere 52 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis