VW Polo bruger motorolie

Hej til alle brugere.

Vores søn har en VW Polo 1,6  6N fra 1997 med 260.000 km bag sig og han har haft den i foreløbig 4 år. Men den bruger en del olie, nok ca. 1 liter / 1000 km, men det er måske ikke unormal ?  Den kører med en almindelig 15/40 W og ryger ikke. Den starter og kører fint. Måske andre med samme problem ?

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
Hej til alle brugere. Vores søn har en VW Polo... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Vile og tak for rådet.
Hvis jeg er ret på den, skal topstykket fjernes hvorefter knastakslen fjernes og dernæst fjernes hver ventils fjeder samt "låsehalvdele". Derefter kan den gamle (og sikkert glashårde) paraply udskiftes med ny ?

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
Hej.
Nu ved jeg ikke hvor langt I er nået, men topstykket behøver ikke komme af.

Er den med overliggende knastaksel, skal den selvfølgelig af og så er alle ventiler lukkede. Det er muligt at få midterelektroden ud af et gammelt tændrør og få det tilsluttet en kompressor så man kan sætte tryk på cylinderen, så ventilerne ikke falder ned, når låsen fjernes.

På nogle biler er det nok at stille det pågældende stempel i top, så ventilerne ikke falder helt ned, og ikke længere, end de kan tages op igen.

Er det en stødstangsmotor skal vippetøjet af, og så er det ellers det samme.

mvh

 varmetossen

Nu er det jo ikke kun paraplyerne, der kan give øget olieforbrug.
Det var ofte et problem med paraplyerne, på gamle biler fra firserne, men på nyere biler mener jeg ikke det er så normalt, at det er det der er problemet.

Derimod er fastgroede/knækkede stempel/olie ringe, ofte årsagen.

Men dermed ikke sagt, at paraplyerne ikke kan give et øget olieforbrug.
Jeg har senest skiftet paraplyer på en Peugeot benziner.

Den havde et olieforbrug på 3/4 liter pr. 1000 km.

Efter operationen bruger den så godt som ingen olie. = ½l pr. 12.000 km.

Kan det beskrives hvordan man skifter disse paraplyer, jeg formoder det er dem der også kaldes olietyve. Og til håndværkeren, nok ok på en mc, bare den ikke har oliebadet kobling. Har ikke set sådan en ventil på en vw motor, er det ikke klassisk opbygget med en fjæder og når denne løsnes så dumper ventilen ned i cylinderen.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Jeg undrer mig også over at det skulle være mulig at afmont. fjederlåsene UDEN af afmont. topstykket m.h.p. ventilfjeder-værktøjet ? Jeg har dog ikke prøvet at skifte ventiler siden jeg gjorde det på en gammel Volvo 425 traktor. Men jeg suger til mig af al erfaring fra andre og takker for responsen til alle.

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
Man sætter trukluft på cylinderen (gennem tændrørshul) så dumper ventilen ikke ned.
Nu ved jeg ikke hvordan, spørgerens ventiler er bygget op.

Men er det den traditionelle, med fjedder fjedderskål og lås i to halvdele, så kan det laves ude at afmontere topstykket.
Man skal have (lavet) en speciel tang til at klemme fjederen ned med, den skal spændes fast på topstykket.
Fjedrene skal have nogle dask, ovenpå af en fiberhammer, så er det nemmere at få låsene fri.

Men som før sagt, er det jo ingen garanti for at "olietyvene" er skyld i olieforbruget.

Ok, den har jeg hørt før den metode, min kollega har fortalt om chevy motorer på hans landrover (staves det sådan), og så i top med stemplet så, hvis det skulle ske forsvinder ventilen ikke helt ned i cylinderen.

Ja på min motorcykel hayes manual er det vist legende let, ved ikke om en bils fjedre er meget hårdere end disse mc fjedre. Der gav jeg op og købte et værktøj som kan komme om på den anden side og så strammer man.

Tak for info.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Som opfølgning af problemet med tomgang med kold motor viste det sig, at subwoof havde ret m.h.t. temp.føler, for den nye føler skulle bare ombyttes med den gamle og de er bare låst med en "hesteskolås". Der var også markant forskel at måle i ohm på de 2 følere.
Jeg overvejer stadig at investere i nye paraplyer, der koster 45,75 + moms/stk i forsøg at sænke dens olieforbrug....

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
Det var utroligt, det sjældne jeg har ret :-D jeg ohmer dem altid ud inden jeg monterer, har Været der så mange gange. Har du husket der er forskellige farver på dem?
Du skal huske at hvis EU endelig vil få arbejde ved at skifte paraplyer, så kan fu ikke regne med at ventilen ikke forsvinde, hvis du taber den.. Og så hedder det af med rem og topstykke, nye pakninger osv. Jeg ville ikke. Især ikke fordi at de også gerne vil æde lidt gennem stempelringeme de motorer.
Der er yderligere 42 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis