Klassificering og behandling af Linoleums eller Vinylgulv?

Vi har netop købt et etage hus fra 1955 og skal i gang med maling, grundig rengøring/rennovation af trappenedgangen til kælderen, hvor gulvbelægningen på de enkelte trappetrin gennem tiden har fået en fået en del ridser og skrammer, mærker efter skos og/eller lignende.

For at minimere omfanget af opgaven, ønsker vi i første omgang, at forsøge at rengøre gulvbelægningen. Vi er dog ikke sikre, på om gulvbelægningen er af linoleum- eller vinyl. Dette er naturligvis vigtigt, da behandlingsmetoderne er forskellige fra gulv til gulv, eksempelvis at vinyl imodsætning til linoleum ikke kan/bør slibes med fint sandpapir?

For at sikre den rigtige behandlingform vil vi derfor høre, hvordan kan vi se forskel på om vores gulv er af linoleum- eller vinyl? - eller finde ud af det?


Lorem Ipsum
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er sikkert linoleum som er slidstærkt, vinyl er alt for blød og slet ikke velegnet til trapper.
Slet ikke!
(Dit svar må skyldes din unge alder Koluda .o))

Vinyl er overordentlig slidstærkt, stærkere end linoleum. Og vinyl og vinylfilt blev tidligere ofte brugt som trappetrins-belægning. Ofte afsluttet med en sort plastforkantliste!

Til gengæld kan jeg ikke huske hvordan man præcis kender forskel på de to materialer. Måske noget med opløsningsmiddel som opløser linoleum, eller ild eller skrabe lidt af overfladen. Og smage på det. Linoleum må jo smage af lindolie. RÅ jo. :o)
Tak, der findes et billede af gulvet her: https://dl.dropbox.com/u/8284556/trappe.jpg

Trappetrinene er afsluttet med messing (gyldent metal) forkantliste.

Vi overvejede om, man evt. kunne enten skære et hul et et hjørne eller frigøre en forkantliste, for via tykkelse af materialet kunne konstatere hvilke type materiale det er?

Det vi vil udgå er selvfølgelig at slibe og ødelægge et vinylgulv - da vi i givet fald vil skulle lave hele trappen om (nyt vinyl/linoleum, nye fejelister, forkantliste mv).


Lorem Ipsum
Nålefilt!

Og hvorfor fortæller du ikke at overfladen er tæppeagtig? :o)
mit bud udfra billede er,, linoleum, men evt en god plan af tage en forkant liste af og vuder ud derfra
men der er noget med af vinyl er plastik, hvor linoleum er natur produkt,
Det er fordi billedet er så uldent.
Men så var det var sokkerne jeg kikkede på! :o)
Hehe, tak for hjælpen - min datter, synes lige at hendes fødder skulle med på billedet.


Jeg er selv informeret omkring følgende:
  
Ved rengøring af Vinul bør man ikke benytte rengøringsmidler med højt indhold af sæbe eller andre fedtstoffer, da dette kan give gulvet en fedtet eller misfarvet overflade. Man bør derfor anvend vand med noget mildt neutralt opvaskemiddel. På mere beskidte steder, kan lampeolie, renset benzin eller mineralsk terpentin anvendes.

Mens Vinyl er syntetisk og anvendes oftest i vådrum, er linoleum et 100% rent naturprodukt og mere slidstærkt, som kan rengøres med et vegetabilsk plejemiddel eller slibning med fint sandpapir.

Jeg prøver derfor lige terpentin først i et højre at trappen.

Såfremt den tilsigtet effekt ikke omnås fjerner jeg lige en liste, for at få en bedre vurdering af materialet.

Lorem Ipsum
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også