Gaskomfur eller keramisk (økonomi) + lidt andre småting

Hej eksperter!

Min kæreste og jeg har lige købt lejlighed i København og skal ud købe alle hvidevarer til lejligheden.

Den forrige ejer har anvendt det indbyggede bygas, men har af en eller anden valgt at "tage det med sig". - i hvert fald er gaskomfuret blevet demonteret samt gasmåleren er pillet ned.

I og med bygningen er "Københavner-gammel", så er den jo bygget til gas, og der er derfor ikke lavet kraft til 380V.

Jeg er ikke elektriker og ved ikke mere om strøm end hvad jeg kan huske fra gymnasiet, men så vidt jeg har forstået så SKAL et glaskeramisk komfur (med el-ovn) køre på 380V?

Det jeg er ude efter er den mest økonomiske løsning, og den skal bestemt ikke være langsigtet, men bedst økonomisk på halvårsbasis.

Jeg tror ikke den er en mulighed at få lavet 380V i lejligheden, men jeg mistænker et komfur for godt at kunne fungere på 220V hvis man vælger at lave stikket om (reducere faser).

Jeg har 2 valgmuligheder:

1. Få genetableret gas, som i sig selv koster rundt regnet 4000,- + købe et gaskomfur til 5-6000,- + betale abonnement, afgifter osv., som jeg ikke aner hvad koster.

2. Købe et el-komfur til 4-5000,- og lade det køre på 220V (hvis det kan)

Jeg behøver hjælp til at regne at denne, og er der nogen der kan komme med forslag til en helt 3. løsning, så modtages denne med kyshånd!

Hvad angår køle/frys har jeg fundet denne: http://www.elgiganten.dk/product/hvidevarer/kolefryseskab/RL60GHERS/samsung-kole-fryseskab-rl60ghers1-xef-201-cm
Er der nogen der lynhurtigt kan komme med et bedre/billigere alternativ, så modtaget det ligeledes med kyshånd!

Skulle der være nogle elektrikere tilstede, så har jeg fået tilsendt et skema over ulovlige/ikke godkendte el- og VVS installationer i lejligheden med tilhørende forklaring og fotobevis, og kunne godt tænke mig en ca.-pris på udbedringer af disse. (skemaet kan sendes pr. mail)

Jeg håber nogen vil byde ind og hjælpe til, og ellers må resten af jer ha' en rigtig god aften og weekend!

Mvh
Jesper Christensen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først.
At få lagt gas ind igen er rimligt dyrt, som du nævner. Men er en del billigere i drift.
De fleste lejligheder har 400v gamle eller ej, men det kan være at du skal ha fat i en elektrikker for at trække den.
Jeg selv havde det samme valg og tog glaskeramisk. Det er nemmere at holde og næsten lige så hurtigt som gas.
Det er nok et spørgsmål om hvad der tænder dig mest, for i sidste ende står investeringen nok i det samme.
Jeg var så heldig at havde 400v tilsluttet(det kan også være du har)
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/171098

it is better to burn out than to fade away
Hvis du vælger at tilslutte din ovn/komfur på 230v (som de fleste kan), så skal du være opmærksom på at opvarmningstiden bliver længere. Jeg ville ikke gøre det.

Næ, 400v ind, og så ovn + induktion det er den rigtige løsning, men det er jo så ikke den mest økonomiske løsning fra start
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Lige en ting mere;
Stod det i slags papirerne at ovn+komfur ikke fulgte med ? for normalt tager man det ikke med.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis