Styrken i en bærende beton plade?

Hejsa. 

Jeg skal til at støbe en beton plade på 120cm x 120cm. Den bliver understøttet på 3 af siderne , 7,5cm cm bred understøtning.  

Den skal kunne bære omkring 500kg placeret centralt på pladen hvor der ingen understøtning er. 

Havde i tankerne at bruge cement med styrkeklasse 52,5 og blande det 1 cement 3,5 støbemix og så et 6mm armeringsnet i.   

Men hvor tyk skal denne plade være for at kunne bære?

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Moderat eller aggressiv miljøklasse? :o) (Ude eller inde!)

I praksis er det svært at støbe en betonplade tyndere end 5 cm!

Der skal lidt ekstra armering i den kant der ikke er understøttet!

Endelig har det lidt betydning hvad slags belastning der er tale om. Statisk eller dynamisk?

Start her;

http://www.aalborgportland.dk/go.aspx?to=default.aspx%3fm%3d4%26i%3d269%26pi%3d33%26pr%3d0&navn=S%e5dan+laver+du+en+bordplade+i+beton
Udendørs. Men den bliver ikk udsat direkte for vind og vejr. Regnede med omkring 10cm tykkelse med armering i midten af laget.

Er ikk sikker på hvad du mener? Altså det bliver et tryk ovenfra da det er en plade til en pizza ovn. Jeg har mulighed for at lave en understøtning på midten i form af en ø190mm rund stolpe støbt hvis dette vil hjælpe..

 

Godt så!

10 cm kan sagtens bære.

En plade på 1,2 x 1,2 x 0,1 meter vil veje ca. 360 kg. Så du skal overveje om den skal kunne flyttes eller støbes på stedet!

Du kan nøjes med f.eks. 8 cm. Uden- eller indendørs har noget med dæklaget på armeringen at gøre.

Men hvis du har studeret min link om støbning af bordplade skal du vælge om du vil støbe på stedet eller i en form - som et element.

Men hvis vi siger 2x25 mm dæklag og 6+6 mm Rio-net så har du 62 mm tykkelse. Dertil lidt tolerance og du har de 8 cm. Du bør ligge lidt ekstra armering i den ikke-undetrstøttede side!

Der er jo forskel på om de 500 kg hidrører fra slag med en forhammer eller du stiller noget tungt på pladen. Men en pizzaovn der står stille på pladen vil ikke være noget problem.

Men du skal altså overveje om du støber på stedet eller som en flise i en form - som efterfølgende flyttes over på den 3-sidige fundament/understøtning.

Fordi Rio-net er ganske store kan er det måske billigere at købe 16 stk. 6 mm armering 1,15 meter lange, + et par stykker ekstra til den ikke understøttede side. Og blot ligge dem i betonen samtidig med at du støber!
Kommer den virkelig til at veje så meget.. Så vil jeg håbe min 7,5 gasbeton kan bære både de 360kg+500kg :-D

Den skal støbes på stedet, bygger et skelet op i træ og en tyk træplade til at støbe på, som bliver understøttet under støbningen. Måske laver jeg som sagt en ø190mm rund stolpe i midten. Som jeg fylder op som det første og så fyldere videre ud i formen. Og hvad siger du så jeg skal med dæklaget på armeringen ?

Forstiller mig lidt det skal forgå sådan her (link til to billeder);

Lægter skruet på indersiden af væggen og sænket det antal mm ned som træpladen er tyk.
Et støberør i midten med hul i træpladen så betonen kan fyldes i røret som det første. Brædder skruet på ydersiden for at danne formen.  
  
Eksploderet(hov pladen med hullet i skulle vist have været "træ" farvet )

Og samlet og klar til beton. 
  
Samlet

 

Nej der kommer et lag ild faste sten oven på beton pladen..

 

7,5 cm gasbetonpladerne, (Multiplader?), kan nok BÆRE vægten.
Men det er spørgsmålet om det er tilstrækkeligt stabilt om nogen sparker til konstruktionen.

Hvad skal konstruktionen stå på. Plade, fundament?
Og den 19cm søjle i midten! Skal den være der, må den være der eller vil du helst undvære den?

Og som du har vist det kan der ikke afforskalles. Hvordan vil du fjerne formen for søjlen samt støbepladen for dækket???
(Bortset fra at brænde dem væk!!! :o))

Mit umiddelbare forslag er at du anvender sammenlimede 100 mm multiplader, dropper søjlen og støber pladen på stedet.
Dog lidt afhænig af hvordan fundamentet udformes.

Der er gravet ud og støbt 45cm fundament med fundablokke og jern i. En god blanding med sten, grus & cement.

Der ovenpå er der lagt murarp for at forhindre opstigende fugt i multipladerne. Og herefter er der sat 2 rækker med multiplader (7,5cm). Og så har jeg lige støbt et gulv inde i den som er ca 5cm tykt lag beton, som bla søjlen kan stå på.

Søjlen i midten, må være der, vil gerne have den for at give en ekstra sikkerhed i at det hele kan bære. Den kommer ikke til at genere, der skal bare ligge brænde osv.

Formen fra søjlen er lavet af pap (biltema støberør) og kan skæres op. Lægterne som er skruet på indvendig skrues af og træ pladen som der er støbt oven på kan glide ned over stolpen og skæret væk. Hvis ellers man kan få træpladen til at slippe betonen :-D ...

 

Godt nok.

Men skift træpladen ud med brædder eller andet. Som kan knuses, splittes ad eller bare smadres. Det kan være et h...... at få at få en X-finerplade ud fra et sådant sted!
Smør formolie - eller anden olie på støbefladerne. Så skal det nok gå godt! :o)
Og istedet for at fastgøre trærammen indvendig på blokkene.
Så klods pladen op på et eller andet, tømmer, blokke eller hvad du har.
Altid huske at det skal være muligt - og helst nemt - at afforskalle!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis