Søjle af kantblokke - amering nødvendig ?

Hej !

Jeg står at skal ha' muret 4 søjler i kantblokke (ifm. en læmur til en terrasse)

Søjlerne bliver lavet af 8 kantblokke i hvert række / firkant, og altså 10 rækker høj.
(Så altså hver søjle bliver 140 cm høj ca.)

Kantblokkene er 21 x 14 x 14.

Den første række sættes i beton.
Mellem søjlene kommer der hegn med klinkebeklædning.

Spørgsmålet er nu: Er det nødvendigt med amering i midten af søjlen ? (Som f.eks H-jern)
eller er det ok så længe alle kantblokkene er godt "limet" sammen med fliseklæber ?

På forhånd tak



Mvh Thomas

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra at det er sådan no'en Holmegårs-stens-halløj.

Og at søjlen bliver ca. 54x54 cm i planen. (På den sidste led!)

Og at søjlerne bliver hule indeni - hvis du ikke fylder dem op med beton?

Men skal de ikke stå på et fundament - eller starter du nede i 60 cm dybde?

Men principielt skal alting jo gøres fast! .o)


NEJ!

Men starter du på et fundament?

Og vil du fylde hulrummet op under alle omstændigheder?

For så mener jeg at der bare skal nogle strittere i. Altså bores f.eks. 4 stk. armeringsjern ned i fundamentet - inde i hvert hjørne i "hulrummet"

Det skal siges at den udstøbte søjle vil veje ca. 1 ton. Så det er ikke en klods man lige løber omkuld eller vælter! :o)
Tænkte blot at støbe et sætte den første række i 10 cm beton.. Så kantblokkene kommer i niveau med græsplænen.

Så kunne jeg jo sagtens sætte de ameringsjern i mindten ved hulrummet.
Men er det nødvendigt at fylde hulrummet helt op med beton ? Jeg jeg bare fylder halvdelen,
burde det jo også stå rimeligt fast

Mvh Thomas

Måske er jeg lidt tungnem, men det er stadig uklart for mig hvad de søjler skal stå på.
Men jeg går udfra at græsplænen er grøn! :o)

Er der et fundament eller betonplade eller andet? Eller skal søjlerne stå på græsplænen?

Stritterne har kun til formål at sammenbinde søjlen med fundamentet!

Annonce
De skal stå i 10 cm beton (fundament) i selvegræsplænen, hvis det kan holde.


Mvh Thomas

Det dur ikke - ret godt!

Det svarer nærmest til at stille dem løst på jorden. Direkte på muldjorden!
Frost vil hæve dem - måske.

Jeg vil ikke afvise at det kan lade sig gøre, men hvis det nu var en almindelig murstens-muret pille ville man aldrig starte (næsten) oven på jorden!

Du skal et stykke ned - måske 60 cm.

Men måske skal det være noget lignende støttemure;

Se her; http://ipaper.ipapercms.dk/IBF/Vejledninger/Belgning/Temablade/Sttteogstjmure/ViewPDF.ashx
Jeg ville da støbe fundament i min 90 cm for at sikre dem mod frost også, når man laver arbejdet alligevel, så kan man lige så godt lave det ordentligt 1. gang...
Fat din spade og grav et 60x60 hul du kan fylde med beton, arberingsjern og kantblokke. Så kan andre altid få glæden af at pille det fra hinanden igen

Du slipper ikke for at gå ned i frostfri dybde, medmindre det er ok at søjlerne efter vinteren er mere skæve end det skæve tårn i Piza.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis