Hjælp en amatør: Lys i 3 lamper hver for sig og 1 stikkontakt

Håber I kan hjælpe en ven i nød, jeg har prøvet at få lys i mine 3 lamper hver for sig i køkkenet plus 1 stikkontakt uden held.
Jeg har kun haft held med at få lys i alle 3 lamper, hvor der så er lys i 2 lamper ved tryk på en kontakt. Så jeg mangler lige den sidste hjælp til at få det til at virke…

Vedhæftet et billede over kontakten…

De ledninger som kommer fra væggen er følgende;
3 røde (den ene er mere rød end de to andre, ses øverst på billedet til venstre...)
1 brun
1 blå


35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tror da det er sådan: brun = fase ind, blå = nul og de røde giver fase videre til lampesteder. Jeg ved ikke med forskellige farver rød
mvh

 varmetossen

Skrevet af jenspinddk på 22 aug 2012 14:58

Håber I kan hjælpe en ven i nød, jeg har prøvet at få lys i mine 3 lamper hver for sig i køkkenet plus 1 stikkontakt uden held.
Jeg har kun haft held med at få lys i alle 3 lamper, hvor der så er lys i 2 lamper ved tryk på en kontakt. Så jeg mangler lige den sidste hjælp til at få det til at virke…

Vedhæftet et billede over kontakten…

De ledninger som kommer fra væggen er følgende;
3 røde (den ene er mere rød end de to andre, ses øverst på billedet til venstre...)
1 brun
1 blå


 Den brune er fase og den blå er nul. De røde er så mellemledninger/tændledninger til dine lamper. Du forbinder den brune til den ene klemme i hendholdsvis afbrydere og stikkontakt ved hjælp af "lus" (et kort stykke ledning). De tiloversblevne røde ledninger forbindes så i de klemmer i afbryderne, som er tilovers. Den blå forbindes til stikkontakten.
Det havde været lidt nemmere, hvis du havde taget et billede lige bagfra afbryderne , så man kunne se klemmerne.


fase
Det var helt umuligt at tage et billede bagfra pga de korte ledninger. :-)
Synes jeg har prøvet alt det du skriver, men uden held. Det ender ud med at jeg tænder 2 lamper på en afbryder, både den 1 og 2 af de små afbrydere...

Skal jeg evt bytte om på den store afbryder med de små?
er der andre lampersteder i i rummet som muligvis kunne have en tænding, du kan risikere at 2 af lamperne måske køre over samme tændledning

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Annonce
Du siger noget, der er faktisk 2 lampesteder. Nu har jeg ikke set efter, men hvis de er sat ens på hver deres lampeudtag er det måske fejlen?
Nu har jeg set efter... de begge var i m1 og n.

Men nu kommer jeg til et nyt spørgsmål. Lampeudtagene har IKKE m2, men P... Hvordan står jeg så?
Så skal lamperne sikkert forbindes til P og N .

fase
OK så P er egentlig lig med m2... Troede det var en fase og ikke en mellemleder som m1. ;-)
Skrevet af jenspinddk på 22 aug 2012 21:39
OK så P er egentlig lig med m2... Troede det var en fase og ikke en mellemleder som m1. ;-)


og netop derfor er det et arbejde for en uddannet elmand  

lampesteder har oftest 4 udtag , du har meget sjældent behov for en fast fase i et lampeudtag så fasen samles med muffe oppe i dåsen bag lampestedet, og dine tændledninger monteres i M og P klemmerne.

mens jeg kørte som alm hus elektriker fjernede jeg altid de klemmer der ikke skulle bruges, med mindre jeg var helt udgået for samlemuffer . det gjorde det meget nemmere for "hjemme elektrikere" at montere deres lamper

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis