Varme på 1.sal i nybyg?? What to dooooo?

Hej,

Jeg er igang med etageadskillelse i mit nybyg (kan følges her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/164525 og i galleriet) og så skal jeg jo have lavet gulvkonstruktionen på 1.salen.

Planen var, at jeg ville lave gulvvarme på 1. salen, ligesom i stueplan, men er nu kommet i tvivl om jeg helt kan undlade, at lave gulvvarme på 1. salen, nu hvor hele 1. salen er i åben forbindelse med stueplanet. Jeg mener, alt gulvvarme fra stueplanet vil jo søge op og dermed op på 1. sal, som består af repos'er med gelænder. Ydermere er der jo genvex i huset (NilAir), som suger fra vådrum, samt over alrummet og blæser ind gennem gulvriste på både stueplan og 1. sal. Der burde vel ikke blive fodkoldt, da huset er godt isoleret, samt der er varme i rummene nedenunder 1. salen. I tilfælde af at gulvvarmen fra stueplanen ikke er tilstrækkelig (?), så kunne jeg jo kombinere med et par enkelte radiatorer?

Huset er udstyret med Jordvarmen fra DVI, samt genvex system fra Nilan (NilAir).

Hvad tror I der ville være nødvendig i dette type hus, hvor stueplan og 1. sal er i åben forbindelse?

Her er lige et par billeder af noget meget ligende, så I kan danne jer et indtryk af den åbne forbindelse...







På forhånd tak!

 SELVBYGGER!!!

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bestemt overveje at undlade gulvvarme på 1.sal.
Måske på badeværelser, men slet ikke sikker på det, ud fra, at jeg selv har gulvvarme på et badeværelse på 1.sal samt et uden. Vi bruger aldrig denne gulvvarme og savner den aldrig i det uden gulvvarme.
Som du ganske rigtig er inde på, søger varmen fra stueplanet iflg. naturlovene opad, og hvis du ikke isolerer etageadskillelsen for meget, ser jeg ikke nogen fare for fodkulde. Selve rumtemperaturen kunne man overveje i evt. fimbulvintre at støtte med en lille el-ovn.
Vi lader som regel dørene stå åbne dagen igennem aht. cirkulation og uhindret udluftning, og har ingen fugtproblemer.

Badeværelserne i stueplan har begge gulvvarme, og her varmer jeg jævnligt gulvene op aht. udtørring, men her kommer der jo selvsagt ikke nogen naturlig varme nede fra.

Med venlig hilsen
ktm

 

Antager at der mest er opholdsrum og bad på 1 sal - i så fald ville jeg nøjes med kun at lave gulvvarme på badeværelset så muligheden forefindes fremover - fimbulvinter eller ej ;-)

Hvis det ikke er for stort (10-12 m2) kan man nøjes med en returtermostat til styring.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Generelt kan man sige at radiatorer er bandlyst ved jordvarm.. Det koster for meget el at få vandet op på 50 til 70 grader (eller mere)
Hvis man læser forskellige indlæg fra folk med gulvvarme, så er dem med kun gulvvarme glade for deres anlæg. Til gengæld så er dem dem radiatorer kede af økonomien fordi anlægget skal arbejde meget mere (bruge mere el) for at få høj fremløbstemperatur.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Mit køkken/alrum er placeret midt i huset og er husets "hjerte" og går til kip. På 1. salen på hver sin side af det åbne areal til kip, ligger hhv stue og en stor lounge, som vil vil blive brugt til poolbord eller stort åbent lounge/kontor. Jeg har ikke noget toilet på 1. sal. Henne i den anden ende af huset kommer to børneværelser, som er lukket af for resten af husets åbne forbindelse, men disse to værelser ligger lige ovenpå teknikrummet, så det ville være nemt at lave gulvvarme i disse.

Tror jeg dropper hjælpe-radiator ideen helt og har flg valg - gulvvarme i lounge/stue eller ingen gulvvarme i lounge/stue!

Håber da jeg kan slippe, men vil sgu gerne være helt sikker!

Tak for input, flere er meget velkomne!

Er det DVI jeg skal snakke med eller er det Nilan (genvex) jeg skal høre om mit problem?

 SELVBYGGER!!!

Ja, radiator via jordvarme og varmepumper for den sags skyld, er uden større besparing pga. den højere forbrug af el.

Gulvvarmen kunne godt droppes i de åbne rum ja, men generelt så meget gulvvarme i huset som muligt, da opvarmning via gulvvarme jo netop er lavtemperatur, skal der jo så stor flade til som muligt, for at sikre en ens varme i huset, specielt med større vindues partier, kan man ellers godt opleve områder med lavere temperaturer i huset i forhold til andre, dette problemer afhjælper dit genvex anlæg dog også.
Annonce
Jeg tænker bare at meget af varmen nedefra jo vil stige op, så gulvvarme ovenpå vil jo bare gøre det endnu varmere på 1. sal. Det må da også være billigere hvis guævvarmen på stueplan skal være fx 2 gr. varmere kontra 80-100kvm ekstra gulvvarme på 1. salen?

Lige pt hælder jeg nok til gulvvarme på de to børneværelser og ingen gulvvarme i lounge/stue...hmm...

Mit genvex indblæs i stuen og lounge, skal selvfølgelig placeres længst væk fra det åbne alrum, for at cirkulere varmen bedst muligt. Denne indlæsningsluft er via gulvriste, hvilket jo kun er en fordel.

Skræk scenario'et var jo bare, at vinteren kommer og vi sidder og halvfryser oppe i stuen! :/ Men det er vel et spørgsmål om at justere gulvvarmen lidt op nedenunder...

 SELVBYGGER!!!

Dit genvex skulle jo gerne sørge for det ikke bliver varmere på 1.salen ved at varmen stiger op.

Af hensyn til økonomi er det bedre at gulvet ikke skal kører feks. 2 grader højere i stueplanen, for at kompensere for det højere rum, og deraf højere forbrug, jo lavere temperaturer og jo mere konstant gulvvarmen kører, jo bedre økonomi og jo bedre comfort.

Men så godt som huset er isoleret + genveks, bliver det sikker ikke koldt i stuen, så den frygt ville jeg ikke have.
Uanset om du skal varme rummet op fra 200 meter slange eller 400 meter slange, skal du bruge den samme mængde energi. Så er det kun et spørgsmål om komfort, hvor varmt må gulvet være i stueplan ift. hvor koldt det er på 1. sal.

Jeg er selv ved at bygge ny 1. sal på huset og vælger gulvvarme over det hele deroppe. Det er sgu svært at lave om bagefter...
Jeg har også besluttet mig for gulvvarme i det hele. Laver det med forskalling og varmefordelingsplader og så kan jeg lave det til ca. det halve af hvad plader med spor ville koste. Så er jeg heller ikke gået på kompromis på varmefronten!

 SELVBYGGER!!!

Skrevet af Petreababy på 23 aug 2012 09:57
Jeg har også besluttet mig for gulvvarme i det hele. Laver det med forskalling og varmefordelingsplader og så kan jeg lave det til ca. det halve af hvad plader med spor ville koste. Så er jeg heller ikke gået på kompromis på varmefronten!
Jeg tænker at du har bygget alting fra nyt og derfor nok har en beskeden afstand imellem bjælkerne i dit etageadskillelse? - Min tanke er hvordan ser prisskiltet egentlig ud hvis man laver det med de selvbærende varmeplader og muligvis kan droppe forskallingen?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis