Kan jeg fjerne fliserne fra et terrazzogulv uden at det går i stykker?

Jeg ønsker at fjerne fliserne, som er lagt oven på mit toilets terrazzogulv.
Er der nogen der ved, hvordan jeg lettest gør dette uden at ødelægge terrazzoen, og om det overhovedet kan lade sig gøre?

MVH Charlotte
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det er vist ikke muligt, i hvert fald ikke hvis arbejdet med fliserne er udført korrekt.
Det kan måske godt lade sig gøre. Men alle fliserne går jo i stykker!
Og hvis der er brugt alm. fliselim så tror jeg at det bliver et kæmpearbejde at bortslibe limrester. Samt slibe terrazzo-overfladen!

Dernæst er det jo ikke givet at den eksisterende terrazzo er uden revner f.eks.

Men der er jo ikke andet end at prøve. Med en bred spartel, mejsel eller evt. med et multiværktøj.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Måske er der også en grund til, at derer lagt fliser oven på terassoen, det kunne jo være revner mv.
Som regel er terassoen, ført lidt op af vægen, med en fin runding, som nok er fjernet for at ligge fliserne.

mvh jens
Ja, normalt er kanterne hugget væk også.
Tak for jeres svar. Desværre er det formentlig ikke lavet rigtigt. Fliserne er lagt omkring toiletkummen, som stadig står direkte på terrazzogulvet, og der er så spartlet omkring dette. Nu skal træk og slip toilettet skiftes ud, så det skal faktisk hugges ud... Derfor tænkte jeg at man så måske kunne fjerne fliserne og finde den flotte terrazzo frem. Det lyder dog til ikke at være så nemt, så derfor ender jeg nok op med en lappeløsning... Mvh Charlotte
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af CharlotteBB på 21 aug 2012 21:55
Tak for jeres svar. Desværre er det formentlig ikke lavet rigtigt. Fliserne er lagt omkring toiletkummen, som stadig står direkte på terrazzogulvet, og der er så spartlet omkring dette. Nu skal træk og slip toilettet skiftes ud, så det skal faktisk hugges ud... Derfor tænkte jeg at man så måske kunne fjerne fliserne og finde den flotte terrazzo frem. Det lyder dog til ikke at være så nemt, så derfor ender jeg nok op med en lappeløsning... Mvh Charlotte


Jeg ville nok også droppe idéen med at fjerne fliserne. Terrazzo har det jo med at revne så der er gode chancer for at fliserne er lagt for at "skjule noget". Jeg tror du gør dig selv en tjeneste ved enten at få lavet det hele ordentligt fra bunden (dyrt/besværligt) eller lave så minimalt et indgreb som muligt.

Jeg ville nok forsøge mig med den lidt utraditionelle løsning og slå toiletkummen forsigtigt istykker. Efterfølgende ville jeg så finde et nyt toilet med lidt større fod der dækker hullet. Du kan jo starte med at undersøge om sådan et toilet kan skaffes til en rimelig penge.
Da vi fjernede toilettet, viste det sig at der var linoleum mellem terrazzoen og fliserne, så det var lige til at tage af :-) nogle gange er man heldig. Nedenunder ligger det fineste gulv, uden revner! Så nu er jeg igang med slibearbejdet...
Det var da heldigt, er kanten også fin ?
mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også