Sonnenkraft SKSC3 solvarmestyrring

Er der nogen her der har erfaring med indstilling af Resol/Sonnenkraft SKSC3 solvarmestyrring?

Jeg fik installeret et anlæg for et par år siden (pakke incl. akku og kedel), men synes aldrig rigtig solvarme delen har kørt optimalt. Jeg har ikke været super imponeret over VVS'erens præstation, så jeg vil lige vende mine observationer her inden jeg kontakter ham (eller importøren).

I weekenden fik en log'er koblet på styrringen og 'læst op' på hvordan den virker. Dokumentation er ikke komplet men i store træk mener jeg at have forstået indkoblingskriterier og prioriteter.

Et par facts om anlæg/styrring.
1. kreds styrer varmeoverførsel fra panel til VVB (300l). Overføres via sløjfe i VVB.
2. kreds styrer varmeoverørsel fra panel til centralvarme kreds via varmeveksler.
3. kreds styrer varmeoverførsel fra panel til AKU (1000l). Via varmevekser og seperat cirkulations pumpe.

Logning viser tydeligt der er et problem. På trods af VVB temperaturen i weekenden var over 70grC og panel retur temperaturen var over 80grC, starter AKU ladningen (kreds 3) ikke. Jeg tror kun kogning/tømning undgås fordi jeg har kører overskudsvarme ud i bad og bryggers gulv.
Men sammenligner jeg styrringsopsætningen med de log'ede temperaturer gør styringen som den skal. Tempertur kriterier for aktivering af kreds 3 er ikke opfyldt.

Min konklussion er derfor at endten er styrringen sat forkert op, eller også er der byttet om på nogle temperatur følere (jeg har fået skiftet føler to gange fordi de pludselig viste abnorm temperatur). Jeg har sådan set en ide om hvad det kan være, men det matcher min forståelse af efteropvarmning/kølefunktionen (T-RH-on/TRH-off). Derfor er jeg loren ved bare at forsøge med at bytte følerne førend jeg har fået en second opinion.

Jeg har en skitse tegning af anlæget noteret alle settings i SKSC3'eren.  

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
sådan umiddelbart er det svært at konkludere en fejl ud fra din beskrivelse.
jeg kender ikke din styring ud over navnet.

hvad er dine setpunkter på alle 3 kredse?
hvilken rækkefølge skal styringen varme op?
jeg fomoder din varmtvandsbeholder er 1ste. men hvad er 2 og 3 ?
hvis den står med centralvarme som 2 prioritet og set/slut punkt er for højt får du aldrig din accu i drift.
det kan også ske hvis du måler på returen på din centralvarme.

jeg blir jo lidt nysgerrig hvor mange kvm paneler har du på taget ? 10-14 kvm?
og hvad bruger du din accu til ?

på min styring er kreds 3 ikke en automatisk kreds som styres af følere, den skal aktiveres manuelt eller med ur, min styring er en UVR61 fra vvfs.dk og mit anlæg kommer også derfra, jeg har vvbh som 1 prioritet og central varme som anden prioritet/nød køling (sidst nævnte slår til ved fanger temperartur over 130 grader)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg sidder selv i samme situation, hvor tingene ikke fungerer her mere end et år efter monteringen, og har derfor afbrudt samarbejdet med min VVS-installatør, og prøver nu at finde ud af hvad der så skal gøres.

I den forbindelse har jeg haft kontakt til Sonnenkraft (Per) som har lovet at udarbejde et program, som jeg selv kan lægge ind, men det kræver at han får en komplet optegnelse over systemet, og kravene til det.

Ellers henviser Sonnenkraft til deres samarbejdspartnere rundt i landet, men jeg er lidt nervøs for at disse samarbejdspartnere ikke har de nødvendige kompetencer/uddannelser???

Sonnenkraft: 59161616

Jeg havde VVS firmaet ude og se på det kort tid efter og montøren flyttede den ene føler fordi "den sad for tæt på varmeveksleren". Det syntes jeg umiddelbart lød plausibelt. Da jeg kom hjem fra arbejde kørte pumperne helt forkert. Det var heldigvis let at forstå årsagen, for han havde flyttet føleren om på den anden side af en flow switch. Den enste (dårlige) undskyldning jeg kan komme på er at det var tidlig om morgen. Og det var deres ekspert på systemet. Tror ikke der er mere hjælp at hente der!

Jeg brugte en weekend på at læse datablade og sammenholde med log fra controlleren og jeg tror(!) jeg har forstået grundfunktionerne. Men må også indse at systemet ikke kan optimeres til de scenarier jeg ønsker. Mener dog der er mulighed for forbedring hvis jeg anvender to opsætninger til hhv. sommerbrug og vinterbrug.

Loader det op når jeg får digitaliseret tegning og beskrivelse.
Men det kan da godt være importøren skulle have et hint om at deres uddanelse af installatører ikke virker alle steder.

Er det funktionalitet der mangler eller hvordan vil du beskrive problemet?
Har du mulighed for at loge temperatur og pumpe status over tid?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis