Er der nogen her der har erfaring med indstilling af Resol/Sonnenkraft SKSC3 solvarmestyrring?
Jeg fik installeret et anlæg for et par år siden (pakke incl. akku og kedel), men synes aldrig rigtig solvarme delen har kørt optimalt. Jeg har ikke været super imponeret over VVS'erens præstation, så jeg vil lige vende mine observationer her inden jeg kontakter ham (eller importøren).
I weekenden fik en log'er koblet på styrringen og 'læst op' på hvordan den virker. Dokumentation er ikke komplet men i store træk mener jeg at have forstået indkoblingskriterier og prioriteter.
Et par facts om anlæg/styrring.
1. kreds styrer varmeoverførsel fra panel til VVB (300l). Overføres via sløjfe i VVB.
2. kreds styrer varmeoverørsel fra panel til centralvarme kreds via varmeveksler.
3. kreds styrer varmeoverførsel fra panel til AKU (1000l). Via varmevekser og seperat cirkulations pumpe.
Logning viser tydeligt der er et problem. På trods af VVB temperaturen i weekenden var over 70grC og panel retur temperaturen var over 80grC, starter AKU ladningen (kreds 3) ikke. Jeg tror kun kogning/tømning undgås fordi jeg har kører overskudsvarme ud i bad og bryggers gulv.
Men sammenligner jeg styrringsopsætningen med de log'ede temperaturer gør styringen som den skal. Tempertur kriterier for aktivering af kreds 3 er ikke opfyldt.
Min konklussion er derfor at endten er styrringen sat forkert op, eller også er der byttet om på nogle temperatur følere (jeg har fået skiftet føler to gange fordi de pludselig viste abnorm temperatur). Jeg har sådan set en ide om hvad det kan være, men det matcher min forståelse af efteropvarmning/kølefunktionen (T-RH-on/TRH-off). Derfor er jeg loren ved bare at forsøge med at bytte følerne førend jeg har fået en second opinion.
Jeg har en skitse tegning af anlæget noteret alle settings i SKSC3'eren.