Ja som overskriften siger:
Det er jo det nærmeste man kommer religion for mange af os.
Jeg har en Toyota Carina E 2.0 st.car med 270000km på tælleren, har haft den i 3 år og er rigtig glad for den.
Til motorolien: Jeg har indtil nu brugt Valvolines "high mileage" 5W-40 fuldsyntet, og det virker fint, den bruger som sådan ikke olie før der er kørt 7000km siden skift. Det er der ikke noget mystisk ved med så gammel en bil.
Men helt tilfreds med "motorlyden" i tomgang var jeg nu ikke. Prøvede så lidt af hvert og endte med at sidde og rode lidt i instruktionsbogen
Den sagde 10W-40 og i klassen API SG Kunne der kun skaffes API SF kunne man bruge det.
Hmmmm! Hvad er API? tænkte jeg og søgte lidt. Det står for "American Petroleum Institute" og de udstikker åbenbart egenskaberne for hvad motorolie skal kunne "holde til"
Man kan se en tabel her:
http://www.api.org/oil-and-natural-...20210.ashx
Der kunne jeg så se at SG og SF forlængst var udgået
men min "high mileage" superolie hed SM.
Inde på min lokale Shell rodede jeg så lidt med dunkene og fandt Shell Helix HX5 10W-40 API SL og hold da K...! en forskel på motorlyden. Den snurrer bare som en kat nu
API SL er til biler fra før 2004,API SM er til biler fra 2010 og bagud og altså "ret moderne"
Kunne godt tænke mig om andre havde prøvet det samme med gamle biler og "meget moderne" kontra lidt gammeldags olie. Eller det bare er mig der er lidt "tosse" ?
Har foriøvrigt lige tjekket oliepinden her efter de første 4000 km og der er ikke brugt en snus.
Erfaringen og begejstringen er ihvertfald givet videre og det er ligesom meningen med denne tråd
Og jeg ved udmærket godt at HX5 "bare" er Mineralsk olie og ikke del eller fuldsyntet men det kører sgu som det skal.
Og nej! Jeg arbejder IKKE ved Shell, jeg er værktøjsmager
Jeg havde bare lyst til at gi en go oplevelse videre.