Motorolie!

Ja som overskriften siger:

Det er jo det nærmeste man kommer religion for mange af os.

Jeg har en Toyota Carina E 2.0 st.car med 270000km på tælleren, har haft den i 3 år og er rigtig glad for den.

Til motorolien: Jeg har indtil nu brugt Valvolines "high mileage" 5W-40 fuldsyntet, og det virker fint, den bruger som sådan ikke olie før der er kørt 7000km siden skift. Det er der ikke noget mystisk ved med så gammel en bil.

Men helt tilfreds med "motorlyden" i tomgang var jeg nu ikke. Prøvede så lidt af hvert og endte med at sidde og rode lidt i instruktionsbogen

Den sagde 10W-40 og i klassen API SG Kunne der kun skaffes API SF kunne man bruge det.

Hmmmm! Hvad er API? tænkte jeg og søgte lidt. Det står for "American Petroleum Institute" og de udstikker åbenbart egenskaberne for hvad  motorolie skal kunne "holde til"

Man kan se en tabel her:
http://www.api.org/oil-and-natural-...20210.ashx

Der kunne jeg så se at SG og SF forlængst var udgået  men min "high mileage" superolie hed SM.

Inde på min lokale Shell rodede jeg så lidt med dunkene og fandt Shell Helix HX5 10W-40 API SL og hold da K...! en forskel på motorlyden. Den snurrer bare som en kat nu

API SL er til biler fra før 2004,API SM er til biler fra 2010 og bagud og altså "ret moderne"

Kunne godt tænke mig om andre havde prøvet det samme med gamle biler og "meget moderne" kontra lidt gammeldags olie. Eller det bare er mig der er lidt "tosse" ?

Har foriøvrigt lige tjekket oliepinden her efter de første 4000 km og der er ikke brugt en snus.

Erfaringen og begejstringen er ihvertfald givet videre og det er ligesom meningen med denne tråd

Og jeg ved udmærket godt at HX5 "bare" er Mineralsk olie og ikke del eller fuldsyntet men det kører sgu som det skal.

Og nej! Jeg arbejder IKKE ved Shell, jeg er værktøjsmager

Jeg havde bare lyst til at gi en go oplevelse videre.

 Mvh Henrik

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bruger også Shell, til min gamle corolla, det fungere perfekt, det er også HX5.

Jeg køber Shel hos Bilka, når det er på tilbud, sidst købte jeg 4 x 4 liter online, det kostede 50 kr. i fragt. (betydeligt billigre end at tage konen med i Bilka)
Tja - tør dårligt sige det, men til min Avensis 2.0 bruger jeg olie fra aldi og der er ikke noget at klage på til kr 30/ltr. Derimod er den meget følsom overfor tændrør og de koster desværre ca kr 130/stk. Godt nok siger min toyotamekaniker at denne model ikke behøver de dyre, men erfaringen siger noget andet. Og for at være sikker så køb også et sæt tændrørskabler. Der er stor chance for at mindst et kabel går til i processen

 varmetossen


Hej jeg køre med højt ydene motor (Kawa 1100.) den w10-40 er det rigtige Jeg Bruger Castrololie
Fullsyntetisk men da den godt ka lide omdr så putter jeg et addiktiv i hver 3-4 gang den ligger en hinde på alle bevæglige dele knast osv. det giver en perfect motor og dens levetid forlænges betydeligt
men også en bedre køre comfort måske enda også brændstof økonomi.

men prøv det et par gange el 3 garanter du mærker forskel første gang du hælder detpø og har kørt 50 km
go søndag alle
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis