reparation af havetraktor - forslag til værktøj

fgh

Jeg er ved at samle løftemekanismen til skjoldet på min Stiga, som jeg pga. af et uheld var nødt til at skille af. 
Den stjerneformede selvlåsende skive "30" skal klemmes ind over stangenden ved "28" og jeg aner ikke mine levende råd hvordan. 
Jo, hvis traktoren lå på siden og jeg kunne lægge stangen på en ambolt, så kunne jeg med en klaphammer og med en større møtrik klappe skive på plads, men ....

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ofte er sådane "selvlåsende" stopskiver, kun til at bruge en gang. Så hvis du kan skaffe en ny, er det nok nemmere.
Men hvis du banker den lidt i fason, kan du nok godt banke den på plads, med en stor møtring, eller et rør, hvis du får en til at holde imod, med en mukkert, er det nok det nemmeste.

Alternativt kan du bore et hul tværs i gennem akslen, så du kan sætt en split og skive i.

mvh jens
Jeg bruger gerne en top, der kan gå ud over akslen. Så "limer" jeg skiven på enden af toppen med fedt, sætter tilpas med forlængere på toppen, holde skiven mod akselstumpen, og så giver den et velrettet slag med en passende hammer.
Det plejer at virke uden komplikationer.

Med venlig hilsen
ktm

Jeg har fået en ny skive, da jeg måtte bruge vold mod den gamle. Og split-iden er også med som en mulighed, men godt at vide, at jeg ikke var helt ved siden af med den ide. :-)

Jeg vil prøve det med fedt, den kunne måske godt virke. Så skal jeg "bare" have fastspændt stangen så den ikke flytter sig for slaget, der er ikke meget plads, hmm kraftig ståltråd hmm.
jeg ville nok bare bore et hul i nr 27 og smide en låsesplit i istedet og erstatte 30 med en alm skive. ligesom ved nr 39. For mig og se så er låseskiven bare en kostoptimering for producenten. Han skal derved ikke bore hul og bruge både split og skive.
Hvis der er plads til at en skruetvinge kan få fat bag ved akslen, kan du måske klemme låseskiven ind med den.

mvh jens
Det lykkedes med en lille skruetvinge + en passende møtrik, at få skubbet den ind lidt ind over stangen. Og så kunne jeg med en rørtang og møtriken trykke den helt på plads.

Tak for hjælpen. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis