Opbygning af væg

Hej,
Jeg er ved at skulle sætte en stue i stand og er stødt på en lille udfordring:
Ydervæggen er nu opbygget af en murstensvæg hvor der på den indvendige side er 45 mm isolering og udenpå tynde træplader (ligner cigaræsker). Muren er hulmursisoleret. Væggen skulle gerne ende med at være filtset/vanskuret således at murstenen træder frem. Så enten skal jeg pudse direkte på de eksisterende mursten eller også skal der bygges lidt på indvendigt (= mere isolering).
Hvis jeg pudser direkte på murstenene "mangler" gulvet og loftet 50 mm ude ved væggen der hvor der i dag er isolering og tynde plader. Gulvet går på langs af væggen mens loftet går på tværs. Ved gulvet kan man nok finde en planke der ligner og ligge ned, men i loftet kommer et ekstra bræt til at gå modsat de andre loftsbrædder og det ser vel ikke pænt ud med en 50 mm liste?
Alternativt kunne man mure 50 mm multiplade eller lignende indvendigt og så pudse på dem... men så bliver det jo lidt mere omfattende lige pludselig. Desuden er der ikke noget at "fundere" på hvor de 50 mm mangler idet der er isolering og krybekælder under.
Håber I forstår problemstillingen og måske har et par gode ideer?
TM
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du alligevel påtænker at lave væggen med mere isolering, havde jeg da lavet en ny forsatsvæg indeholdende denne isolering. Så har du en pæn ny og glat overflade.
Skal murstenen fremstå som filtset indvendigt, er dette naturligvis ikke en mulighed. Så er der vil ikke mange andre muligheder en en eller anden form for liste-løsning.
Med hvilken overflade består dine lofter?

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Det kan være lidt svært at se ideen i at du vil have en væg, "filtset/vanskuret således at murstenen træder frem"
Og så som alternativ vil opsætte multiplader som derefter pudses så de fremstår glatte!

Hvorfor så ikke blot lave en ny forsatsvæg bestående af rerglar med isolering og beklædt med gips.

Hvis du gerne vil have den vandskurede murstensvæg så er det jo bare at være ærlig.
Ved loftet kan du lave enten et frisebræt eller en bred skyggefals!
Ved gulvet laver du såmænd blot en 50 mm bred/tyk fodliste.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej,

Loftet er et bræddeloft.
Væggen skal gerne være vanskuret da resten af væggene i underetagen ser sådan ud. Så jeg har lidt udelukket gips. Multiplader var bare det eneste jeg kunne komme i tanke om som var nogenlunde nemt at gå til. Mener at have læst i et andet indlæg, at man kan lave murstensmønsteret efterfølgende, men helst vil jeg gerne slippe for multipladerne, så det ender nok med at blive en listeløsning. Jeg kan bare ikke rigtig se hvordan det bliver pænt hvis listen skal være 50 mm bred?
Det kan altså også laves med gips, selvom det skal ligne en murstensvæg efterfølgende.
Væggen spartles osv..som normalt, herefter opsætte filt, og der smøres et tyndt lag puds på væggen, heri laves så murstens mønsteret, væggen tørres og kan herefter vandskures.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også