Spær fladt tag -tilbygning


hej stå og tænker på at bygge lidt til på mit hus. da jeg har et vinkel hus hvor der er oplangt til at bygge 2 vægge op og smide et fladt tagpap tag på . ca 35 kvm.

Mit spørgsmål er tænke lidt på spær . tilbygning bliver 5,5 x 7,5
Spændet på spær bliver ca 5m
tænke på at lægge 45 x 295 spærtræ op med 60 i imellem på en rem   ( taghældningen vil bliver 20 cm over de 5,5 m ) så det bliver meget lille hældning.   Men er 295 nok til at bære sne osv. på sådan en spænd.  eller er jeg ude i og skal have lavet spær fra en spærfabrik  .

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan kikke lidt på nedenstående link.

http://www.ringstedspaer.dk/Bjaelkespaer.htm

Der er dimensioner for let og mellemtungt tag.
(Hvor dit paptag nok er let tag, men jeg kan ikke lige huske vægten af et sådant)

Men da der osse skal være plads til 300 mm isolering eller mere kan det måske være isoleringstykkelsen der afgør spærhøjden!
Ville lave det så det var 45x295 og så lægge spær på tværs oven på i 45x100 så er der plads til 350 mm isolering og 5 cm luft der efter 21 mm vandfast krydsfiner og tagpap. . men spørgsmålet er om det kan bære ( Det er jo en rimelig billig konstruktion kontra hvis jeg skal have lavet spær. ( pengene er ikke enorme her så det skal gøres billigst muligt )
Kan se i den tabel at en 45 x245 klare 5,62 med 40 mm i afstand. men er det ved næste fladt tag eller som på billedet i top afside med hældning
Skrevet af Mr Maggo på 17 aug 2012 13:37
Kan se i den tabel at en 45 x245 klare 5,62 med 40 mm i afstand. men er det ved næste fladt tag eller som på billedet i top afside med hældning

400 mm i afstand forhåbentlig
mvh jens
Kan man man evt tage en 295 og en 95 og ligge oven på hinanden og slå dem sammen med tandplader eller plade beslag så har man da et spær 400
Ja, det kan man godt, hvis man vil have en højere spær, så påforer man bare op til den højde man vil have.
Det der også lige skal med i tankerne her ved din opbygning, er den højde du "stjæler" indvendigt ved at gøre spærene højere.
Jeg ved ikke lige hvor højt der er til tagrenden, eller nærmere, remmen på huset.
Hvis paptaget skal gå ind under tagrenden på huset, kan der jo være en begrænsning på hvor høj tilbygningen kan være.

Ikke rart, hvis man ender med en lofthøjde på 2,0 m eller måske mindre!!

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Det kommer til at være højere end tagrende så det skal laves ind under tegl på vinklen huset har beton tegl med hældning på 55 grader.

Koluda hvordan samle man spærende når man påforer i højde . kan se man ikke bare lige kan købe tandplader i den lokale trælast. er plade beslag fast gjort med beslag skruer fint nok eller hvordan
Jep, det er fint nok med plader, er det ikke synligt, ville jeg sømme krydsfiner strimler på i stedet for sømplader, er meget nemmere og ikke mindst billigere.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis